@article { author = {rouhani, daryoush and Amini, Armin and azghandi, alireza}, title = {Cultural-Societal Policy Making in Sport Tourism Industry}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {3}, number = {3}, pages = {296-317}, year = {2020}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2020.209329.1080}, abstract = {This research aims to make a cultural policy in national and international sport tourism development regarding the improvement of Iran’s international political-cultural portrait and increasing the revenue of the industry. This is a mixed method research and a practical one considering its aim. The target population of qualitative part of the study is a set of 16 sport and cultural policy making experts which are chosen based on snow ball method due to the maturity of related literature. The target population of quantitative part of the study is a set of 135 experts which are employees of tourism or sport and youth organizations of national provinces. The data gathering methods are interview and questionnaire. The interviews introduced a list of factors in sport tourism development policy making which were categorized in 4 groups. Then these factors were examined quantitatively and the final cultural policy making model including tourism attractiveness, environmental attractiveness, attraction variety and cultural factors is represented. Results showed that it is necessary to build and equip sport tourism centers in different climatic regions of the country to host domestic and foreign tourists and sport teams. Also trying to legislate to support domestic and foreign sport tourism investors is significant.}, keywords = {Policy making,Environmental Attractiveness,tourism industry,Development}, title_fa = {سیاستگذاری فرهنگی- اجتماعی در صنعت گردشگری ورزشی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف سیاستگذاری فرهنگی در توسعه گردشگری فرهنگی و ورزشی در عرصه ملی و بین المللی جهت دستیابی به درآمدهای سرشار ناشی از آن و حتی بهبود چهره سیاسی-فرهنگی کشور در عرصه بین المللی تدوین گردیده است. روش‌تحقیق پژوهش آمیخته بوده ونوع تحقیق کاربردی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی خبرگان، سیاستگذارای گردشگری و ورزﺷﻲکه با توجه به اشباع نظری و به شیوه نمونه گیری گلوله برفی تعداد 16 نفر انتخاب شده اند. جامعه در بخش کمی کلیه کارشناسان ادارات گردشگری و ادارات ورزش و جوانان استان های کشور به تعداد تقریبی 135 نفر که از طریق سرشماری انتخاب شده اند.روش گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه بوده است. بر اساس نتایج مصاحبه ها فهرستی از شاخص‌های سیاستگذاری در حوزه توسعه گردشگری ورزشی استخراج و در 4 گروه دسته بندی شده است. سپس اقدام به آزمون این شاخص ها در جامعه بخش کمی شده است که نهایتا یک متغیر (جذابیت محیطی) در مدل نهایی حذف شده است به عبارت دیگر مدل نهایی سیاستگذاری فرهنگی شامل مولفه های جذابیت مقاصد گردشگری، جذابیت محیطی، تنوع جاذبه و عوامل فرهنگی مورد تایید قرار می گیرد. بر مبنای نتایج به دست آمده ساخت و تجهیز مراکز و پایگاه‌های ویژه گردشگری ورزشی- فرهنگی در مناطق مختلف آب و هوایی کشور جهت میزبانی گردشگران ورزشی داخلی، خارجی و تیم‌های ورزشی و تلاش در جهت تصویب قوانین در جهت تشویق و حمایت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش گردشگری ورزشی ضروری به نظر می رسد.}, keywords_fa = {سیاستگذاری,جذابیت محیطی,صنعت گردشگری,توسعه}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_119528.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_119528_40ef20b2bcc5b05644620b67b8a08fd8.pdf} }