@article { author = {ashrafzade morad aala, leyla and kaldi, alireza and aghajani mersa, hossein and hashemzehi, norooz}, title = {Comparative analysis of the effects of vocational and technical training on employment of graduates of students in Tehran-1397}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {3}, number = {4}, pages = {2150-2172}, year = {2021}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.326584.3012}, abstract = {Technical and vocational education plays an important role in creating employment, welfare and training of skilled labor in today's world and should be considered as a major option to increase the share of graduates and train skilled labor to quickly enter the labor market and The aim of this study was to compare the effects of vocational and technical training on the employment of graduates in students in Tehran in 1397. This research is applied and in terms of data collection, descriptive-survey type. The research instruments included a researcher-made questionnaire whose reliability was calculated through Cronbach's alpha (0.79) and its validity was confirmed by a survey of experts in the field of education and social sciences. The sample studied in this research is 315 graduates of vocational, technical and professional fields who were selected by Cochran method. The results showed that according to the independent t-test to compare the two groups, the significance level of all items is more than 0.05, so there is no statistically significant difference between the two groups, so we can say with 95% confidence that between the two groups There are no statistically significant differences in the social, educational, personal, economic and entrepreneurial dimensions and government support.}, keywords = {comparative analysis,professional technology,Skills,employment}, title_fa = {تحلیل مقایسه ای اثرات آموزش‌های کاردانش و فنی حرفه‌ای بر اشتغال فارغ التحصیلان دانش آموزان شهر تهران-1397}, abstract_fa = {آموزش فنی و حرفه‌ای سهم بسزایی در ایجاد اشتغال و رفاه و تربیت نیروی کار ماهر در جهان امروزی بعهده دارد و باید به‌عنوان یک گزینه اصلی در جهت افزایش سهم دانش اندوزی فارغ التحصیلان و تربیت نیروی کار متخصص در جهت جذب سریع به بازار کار و کمک برای دستیابی به توسعه پایدار کارامد باشد.تحقیق حاضر با هدف مقایسه تطبیقی اثرات آموزش‌های کاردانش و فنی حرفه‌ای بر اشتغال فارغ التحصیلان در دانش آموزان شهر تهران-1397انجام گرفته است. این پژوهش کاربردی و از نظر گرداوری اطلاعات، از نوع توصیفی- پیمایشی است. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامۀ محقق‌ساخته است که پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ (0.79) محاسبه و روایی آن از طریق نظرسنجی از خبرگان حوزه آموزش و علوم اجتماعی تأیید شد. نمونه مورد بررسی در این تحقیق 315 نفر از فارغ التحصیلان رشته های کاردانش و فنی و حرفه ای میباشد که به روش کوکران انتخاب گردید. نتایج تحقیق نشان داد طبق آزمون تی مستقل برای مقایسه دو گروه سطح معناداری همه آیتم ها بیشتر از 0.05 می باشد، پس به لحاظ آماری بین دو گروه مورد مطالعه تفاوت معناداری دیده نمی شود، پس با اطمینان 95 درصد می توان گفت که بین دو گروه مورد مطالعه در بعد اجتماعی آموزشی،فردی، اقتصادی و کارآفرینی و حمایت دولت به لحاظ آماری تفاوت معناداری وجود ندارد.}, keywords_fa = {تحلیل مقایسه ای,فنی حرفه ای,کاردانش,اشتغال}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_147975.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_147975_5c64f6cdf7b38296f58a0d42a9c3b2f2.pdf} }