@article { author = {mohamadi gheshlagh, parivash}, title = {The evolution of Madras in terms of architecture in the city of Urmia}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {3}, number = {3}, pages = {-}, year = {2020}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.297576.2059}, abstract = {The history of schools varies from country to country. There was education in ancient Iran. Also during the Achaemenid period, education took place in the family, near religious centers and the court. There was court education during the Sassanids and Jundishapur University was established during the reign of Ardeshir Babakan. From the beginning of the fourth century and during the fifth century AH, there were changes in the educational organization of Iran. In this way, the buildings of the mosques were taken out of their simple form, and in them, study areas and rooms for students of science were created, and gradually, schools were established near the mosques. It can now be seen that the only current concern is limited to the construction of schools in the style of the 1940s and 1350s with narrow corridors and a series of rooms called classrooms, without any other educational spaces such as laboratory, sports, research and chat space. And the dialogue that the current trend has caused the lack of interest and motivation of our children in educational environments and nature to study science in these spaces. In Meditation and Punishment, Michelle radically criticizes and questions the structure of schools by saying that they resemble prisons. This may be familiar to us; Those corridors and classrooms on both sides are very similar to penitentiaries or prisons, while in ancient Iran we had mosque-schools where life and education were integrated and how intimate and lively their architecture was.}, keywords = {Architecture,Urmia schools,traditional to contemporary period}, title_fa = {سیر تحولی مدراس از نظر معماری در شهر ارومیه}, abstract_fa = {تاریخچه پیدایش مدارس درکشورهای مختلف متفاوت است. در ایران باستان آموزش وجود داشته است.همچنین در زمان هخامنشیان آموزش در خانواده،در جوار مراکز مذهبی و دربار صورت می‌گرفته است. در زمان ساسانیان آموزش درباریان وجود داشته و دانشگاه جندی شاپور در زمان اردشیر بابکان تاسیس شده است. ازآغاز قرن چهارم و در طول قرن پنجم هجری قمری، تحولاتی در تشکیلات آموزش و پرورش ایران به وجود آمد. بدین طریق که ساختمان‌های مساجد، از شکل ساده خود خارج شده و در آنها حوزه‌های درس و اتاقهایی برای سکونت طلاب علم بوجود آمدند و بتدریج در جوار مساجد، مدارس بوجود آمدند. حال چنین مشاهده می‌شود که تنها دغدغه حاضر، محدود در چهارچوب ساخت مدارس به شیوه دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ با راهروهای باریک و یک سری اتاق بنام کلاس درس است، بدون هیچ گونه فضاهای آموزشی دیگر از قبیل فضاهای آزمایشگاهی، ورزشی، پژوهشی و فضایی برای گپ و گفت و گو که روند فعلی باعث عدم علاقه و انگیزه فرزندانمان به محیط‌های آموزشی و طبیعت به مقوله تحصیل علم در این فضاها شده است. میشل در کتاب مراقبه و تنبیه که در آن ساختار مدرسه‌ها را با بیان اینکه شبیه به زندان هستند، به طور ریشه ای نقد کرده و زیر سوال می‌برد. شاید این مورد برای ما هم آشنا و قابل طرح باشد؛ آن راهروها و کلاس‌هایی در طرفین، بسیار شبیه ندامتگاه یا زندان هستند، در حالی که ما قدیم در ایران مسجد- مدرسه‌ها را داشتیم که زندگی و تحصیل در آن ادغام بود و چقدر معماری صمیمی و سرزنده ای داشتند.}, keywords_fa = {معماری,مدارس ارومیه,دوره سنتی تا معاصر}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_148790.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_148790_4390ccf457efff25579cfb0bafd26dbb.pdf} }