@article { author = {reza, mohmad and shafeii, reza and shakeri, roeya}, title = {Validation of the sudden purchase behavior model of customers in the service sector}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {3}, number = {3}, pages = {1217-1236}, year = {2020}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.332753.3207}, abstract = {The purpose of this study was to validate the model of sudden purchase behavior of customers in the service sector, which was validated using factor analysis approach and covariance-based modeling technique. The statistical population of this study included various real and legal customers who referred to Ofogh Kourosh stores in Tehran who went to the stores to buy. Of these, 384 people answered the questionnaire. The sampling method in the first stage was done in a cluster and stores were selected and in the second stage a questionnaire was given to customers to answer randomly. The instrument used in this research was a questionnaire with 178 items in four dimensions and 46 components to assess the validity of the research instrument was the construct validity method and according to the qualitatively extracted factor network, the confirmatory factor analysis technique was used, in other words to assess validity. Factor Measurement tools The main research factor (design and validation of the model of customers' sudden buying behavior in the service sector) was the factor analysis approach and covariance-based modeling technique. The results of the study showed that the underlying causes and factors affect the strategies to increase purchases and strategies to reduce the negative consequences of sudden buying behavior.}, keywords = {Consumer Behavior,consumer buying behavior,sudden buying behavior,Model validation,Ofogh Kourosh stores}, title_fa = {بررسی اعتباربخشی مدل رفتار خرید ناگهانی مشتریان در بخش خدمات}, abstract_fa = {هدف از انجام پژوهش حاضر اعتباربخشی مدل رفتار خرید ناگهانی مشتریان در بخش خدمات بود که با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی و تکنیک مدل سازی کوواریانس محور مورد اعتباربخشی قرار گرفت انجام پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان مختلف حقیقی و حقوقی مراجعه کننده به فروشگاه‌های افق کوروش در شهر تهران که به فروشگاه ها جهت خرید بود. که از این تعداد 384 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. روش نمونه گیری در مرحله اول به صورت خوشه ای انجام شد و فروشگاهها انتخاب شدند و در مرحله دوم پرسشنامه به مشتریان برای پاسخگویی به صورت تصادفی داده شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه با 178 گویه در چهار بعد بود و 46 مؤلفه جهت سنجش روایی ابزار پژوهش از شیوه روایی سازه و با توجه به شبکه عامل استخراج شده کیفی از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی نیز استفاده گردید، به عبارت دیگر جهت بررسی اعتبار عاملی ابزارهای سنجش عامل اصلی پژوهش (طراحی و اعتباربخشی مدل رفتار خرید ناگهانی مشتریان در بخش خدمات) از رویکرد تحلیل عاملی و تکنیک مدل سازی کوواریانس محور استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن بود علل و عوامل زمینه ای، بر راهبردهای افزایش خرید و راهبردهای کاهش پیامدهای منفی رفتار خرید ناگهانی تأثیر دارد. همچنین ضریب تأثیر راهبردهای افزایش خرید و راهبردهای کاهش پیامدهای منفی رفتار خرید ناگهانی بر پیامدهای رفتار خرید ناگهانی معنی‌دار است. توجه کردن به یافته های این پژوهش می تواند در ارتقاء رفتار خرید ناگهانی نقش مهمی ایفا نماید.}, keywords_fa = {رفتار مصرف کننده,رفتار خرید مصرف کننده,رفتار خرید ناگهانی,اعتباربخشی مدل}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_148802.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_148802_5fd19442ca43a33efa595d941fb783ec.pdf} }