@article { author = {Farzanehpour, Farokh and Behniafar, Ahmad Reza and zolfagare, mehdi}, title = {Legal jurisprudential principles of the role and function of the market in Islamic society and its effect on the political relations of countries}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {2}, number = {4}, pages = {1122-1137}, year = {2020}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.339070.3392}, abstract = {In addition to the impact on history in Islamic society and its impact on the relations between countries, but also along with these developments, the market is based on Islamic jurisprudence and Islamic ethics. The jurisprudential rules governing the labor market are explained, partial relations are determined in the light of it, and the general differences between the labor market in Islamic economics and non-Islamic economics are revealed. In addition to conventional jurisprudential rules, new rules such as the rule of extravagance, the rule of non-monopoly, the rule of cooperation, the rule of freedom and non-reluctance, and the rule of the Islamic State can be introduced. From the birth of Islam, ie from the time of the Holy Prophet of Islam, Prophet Mohammad (PBUH), special attention has been paid to Islamic jurisprudence in the market and ordering and emphasizing the outcome of this jurisprudence in trade in the market. Types of options in buying and selling, especially fraudulent cucumbers, parliamentary cucumbers, and types of cucumbers ... and emphasis on not hoarding products needed by society and punishment for hoarders and market disruptors were considered. Islam and the practice and observance of Islamic jurisprudence in the market Weber emphasized on this principle}, keywords = {market,historical course,Legal Principles,jurisprudential principles,Islamic Economics,Islamic market}, title_fa = {مبانی فقهی حقوقی نقش وکارکرد بازار در جامعه اسلامی وتاثیرآن در روابط سیاسی کشورها}, abstract_fa = {بازار علاوه بر تاثیر در طول تاریخ در جامعه اسلامی و تاثیر آن بر روابط کشورها بلکه در کنار این تحولات بازار برمبنای فقه اسلامی واخلاق اسلامی استوار است ازجمله قواعد مهم فقهی لاضرر- اتلاف وغرور- قاعده من له الغنم فعلیه الغرم-قاعده غش-قاعده نفی عسر حرج-نجش- قاعدة المؤمنون عند شروطهم –و سایر قواعددر بازار اسلامی مورد توجه مسلمانان قرار می گیرد تبیین قواعد فقهی حاکم بر بازار کار، تعیین روابط جزئی در پرتو آن صورت میگیرد و تمایزات کلی بین بازار کار در اقتصاد اسلامی و اقتصاد غیراسلامی معلوم می‌شود. کنار قواعد فقهی مرسوم می‌توان قواعد جدیدی مثل قاعده اسراف، قاعده عدم انحصار، قاعده تعاون، قاعده آزادی و عدم اکراه، قاعده حاکمیت دولت اسلامی، قاعده لیس‌ للانسان الا ما سعی را مطرح کرد. از زمان بدو تولد دین مبین اسلام یعنی اززمان پیامر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) توجهی خاصی درفقه اسلامی بازار وسفارش وتاکید برانجام این فقه در داد ستد در بازارهاوتوجه به انصاف وعدالت در خرید فروش وحتی توجه به حقوق مدنی وحتی کیفری در خرید فروش از جمله انواع خیارات در خرید فروش به خصوص خیار غبن وخیار مجلس وانواع خیارت ...وتاکید بر احتکار نکردن محصولات مورد نیاز جامعه و کیفر برای احتکار کنندگان ومختل کنندگان بازار را مورد توجهه قرار می دادند وجمهور فقها چه فقهای متقدم چه معاصر همگی بر سفارشات پیامر گرامی اسلام وانجام ورعایت فقه اسلامی در بازار هم نظر بودن وبر این اصل تاکید جدی داشتند}, keywords_fa = {بازار,سیر تاریخی,مبانی حقوقی,مبانی فقهی,اقتصاد اسلام,بازار اسلامی}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_148891.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_148891_e0f9ca9074c171fcf6770d865d22cb47.pdf} }