@article { author = {Salehi, Mohamad Hossein and zeraat kish, seyed yaghub and gholami, abd khalegh}, title = {Presenting a model of sociological factors affecting organizational purchasing decision-making behavior with the aim of observing the economy and goodwill of the treasury}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {3}, number = {1}, pages = {835-851}, year = {2020}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2020.248041.1266}, abstract = {Numerous factors influence the buyer's behavior and decision-making in the organizational purchasing process, which sometimes does not follow successive steps. Internal factors merge with external factors, thus forming the final decision of the buyer. The present study, focusing on Gachsaran Oil and Gas Exploitation Company, has identified the factors affecting organizational purchasing decision-making behavior. The statistical population of this study consisted of all experts in the field of the company. Due to the limited and uncertainty of experts in this field, the snowball sampling method was used. The data collection tool is library studies, face-to-face conversations, and the research method used is the Delphi technique. First, by using the library method and reviewing the texts and observing the factors related to the purchase of the mentioned company, it has identified the factors and finally, 95 items to identify and in 5 categories of factors (environmental, marketing mix, organizational, individual and shortcuts), Were classified. During the results obtained in the company, these factors affect the behavior of buyers in organizational purchasing decisions.}, keywords = {Purchasing behavior,corporate purchasing,Purchasing Decision}, title_fa = {ارائه مدل عوامل جامعه شناختی اثرگذار بر رفتار تصمیم گیری خرید سازمانی با هدف رعایت صرفه و صلاح بیت المال}, abstract_fa = {عوامل متعددی بر رفتار و تصمیم‌گیری خریدار در فرآیند خرید سازمانی تأثیرگذارند که گاهی گام‌های متوالی در آن رعایت نمی‌شود. عوامل درونی با عوامل بیرونی یکی شده، در نتیجه تصمیم نهایی خریدار را شکل میدهند. پژوهش حاضر با محور قرار دادن شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران، به شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار تصمیم‌گیری خرید سازمانی پرداخته است. جامعه آماری این مطالعه متشکل از کلیه افراد خبره در حوزه شرکت مذکور که با توجه به محدودبودن و مشخص نبودن افراد خبره در این حوزه از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها مطالعات کتابخانه ای، گفتگوهای رودررو، است و روش تحقیق مورد استفاده ، تکنیک دلفی است. ابتدا با استفاده از روش کتابخانه‌ای و بررسی متون و مشاهده عوامل مرتبط با خرید شرکت مذکور، به شناسایی عوامل پرداخته است و در نهایت، 95 گویه برای بررسی شناسایی و در 5 دسته عوامل (محیطی، آمیخته بازاریابی، سازمانی، فردی و میانبرها)، طبقه بندی شدند. طی نتایج به‌دست‌آمده در شرکت مذکور، این عوامل بر رفتار خریداران در تصمیم‌گیری خرید سازمانی اثر گذارند.}, keywords_fa = {رفتار خرید,خرید سازمانی,تصمیم خرید}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_149383.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_149383_c737a6dc9d2dbacfafd4034941203499.pdf} }