@article { author = {roniasi, mohamad reza and ahmadi, sayed aliakbar and hosaini, sayed hamid and hamidi, kambiz}, title = {Interactive principles of social capital for employees of Iranian government organizations from the perspective of Nahj al-Balagheh schools}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {3}, number = {3}, pages = {1418-1432}, year = {2020}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.332761.3208}, abstract = {The purpose of this study is to identify the interactive principles of social capital for employees of government organizations in Iran from the perspective of ethical teachings of Nahj al-Balagheh. These principles refer to the way employees interact with each other and their relationship with the client. The main data of the research is the full text of Nahj al-Balagheh translated by the late Mohammad Dashti. Judicial (intentional) sampling method has been used. The reliability of the retest and the reliability of the coder have been determined to be 93% and 86%, respectively. Helping colleagues and clients 5- Humility and humility towards clients and subordinates 6- Avoiding slander and undermining towards colleagues 7- Avoiding absenteeism and speaking Chinese 8- Trust and good faith towards clients and colleagues 9- Observance Ethical Charter to the Client and Colleagues 10- Avoid flattery and flattery towards managers and superiors 11- Avoid attributing and magnifying things.}, keywords = {Social Capital,interactive principles,employees of government organizations,ethical teachings of Nahj al-Balaghah}, title_fa = {اصول تعاملی سرمایۀ اجتماعی برای کارکنان سازمانهای دولتی ایران از منظرآموزه های نهج البلاغه}, abstract_fa = {چکیده : هدف از این پژوهش شناسایی اصول تعاملی سرمایۀ اجتماعی برای کارکنان سازمانهای دولتی کشور ایران از منظر آموزه های اخلاقی نهج البلاغه می باشد ، این اصول به نحوۀ تعاملات کارکنان با یکدیگر وارتباط آنها با ارباب رجوع اشاره دارد، روش این پژوهش کیفی و برای استخراج داده های اصلی پژوهش از متن کامل نهج البلاغه ترجمۀ مرحوم محمد دشتی استفاده شده است ، برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک تحلیل تم و با استفاده از نرم افزار Maxqda و برای اطمینان از صحت برداشت ها و تأیید مدل، از روش مراجعه به خبرگان به روش نمونه گیری قضاوتی (تعمدی) استفاده شده است. میزان پایایی بازآزمون وپایایی دوکدگذار به ترتیب 93 و 86 درصد تعیین گردیده است، نتایج تحقیق بیانگرشناسایی اصول تعاملی 1- رعایت انصاف نسبت به زیردستان و ارباب رجوع 2- انتقادپذیری و پاسخگویی مدیران و بالادستان 3- مدارا با ارباب رجوع و زیردستان 4- همیاری و کمک به همکاران و ارباب رجوع 5- تواضع و فروتنی نسبت به ارباب رجوع و زیردستان 6- دوری از بدگویی و زیرآب زنی نسبت به همکاران 7- دوری از غیبت و سخن چینی8- اعتماد و حسن ظن نسبت به ارباب رجوع و همکاران 9- رعایت منشور اخلاقی نسبت به ارباب رجوع و همکاران 10- دوری از چاپلوسی و تملق نسبت به مدیران و بالادستان 11- دوری از منت گذاری و بزرگنمایی کارها می باشد.}, keywords_fa = {سرمایۀ اجتماعی,اصول تعاملی,کارکنان سازمان های دولتی,آموزه های اخلاقی نهج البلاغه}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_149795.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_149795_51b9c6592961df14a748f78a7f9392ed.pdf} }