@article { author = {mahdavy, fatemeh and Faghihi, Ali and mohseni dehkalani, mohamad}, title = {Pathology of Ignorance in Transactions}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {3}, number = {2}, pages = {816-828}, year = {2020}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.325993.2989}, abstract = {Humans have different spirits, different attitudes, different wants and needs, and they are always looking to make their dreams come true. One of its practical methods is in the form of transactions, so when we look at the nature of transactions, it is observed that contracts and transactions have different purposes, some purposes are to make a profit such as selling, others benevolence such as borrowing. And in some transactions there is a background of arrogance and others are non-arrogance. With this approach, it is said that, in some contracts, the existence of knowledge is a necessary thing, and if there is no knowledge, arrogance will be realized, which will result in loss. And the loss and arrogance of the intellect and the sharia is negative and has effects, such as invalidity, termination or preparation of damage, etc., of course, in some contracts, the existence of knowledge is not necessary, such as borrowing. Because the nature of that contract is flexible against ignorance, arrogance and loss. If it is not science or it is not detailed science, it will not harm the transaction. In this article, the subject of science in transactions (in a special sense) examines the views and opinions of Imami jurists and uses the views of Iranian jurists and experts along with the jurists, and at the end, the author's opinion is expressed by presenting the result.}, keywords = {Pride,Science,transaction,Imami jurists,pathology of ignorance}, title_fa = {پاتولوژی جهل در معاملات}, abstract_fa = {انسان‌ها روحیات متفاوت، نگرشهای مختلف و نیازهای متنوع و گوناگونی دارند و همواره در جستجوی آن هستند که به آرزوهای خویش جامه عمل بپوشانند. یکی از روشهای عملی آن، در قالب معاملات می‌باشد. از اینرو وقتی به ماهیت معاملات توجه می‌شود، ملاحظه می‌گردد که عقود و معاملات دارای اغراض گوناگون هستند. برخی از غرض‌ها کسب سود است مانند بیع، برخی دیگر احسان مانند قرض و در برخی از معاملات زمینه غرر وجود دارد و برخی دیگر غیرغرری می‌باشند. لذا در برخی از عقود، وجود علم یک امر ضروری است و چنانچه علم نباشد غرر تحقق پیدا میکند که متعاقب آن، ضرر حاصل می‌شود و ضرر و غرر عقلاً و شرعاً منفی میباشد و آثاری همچون بطلان، فسخ و یا تدارک ضرر را به همراه دارد. البته در برخی از عقود مانند عاریه، وجود علم چندان ضرورت ندارد. چراکه ماهیت آن عقد در برابر جهل، غرر و ضرر، انعطاف دارد و اگر علم نباشد و یا علم تفصیلی نباشد، خدشه‌ای به معامله وارد نمی‌سازد. این پژوهش، موضوع ضرورت علم در معاملات، دیدگاه‌ها و نظرات فقیهان امامیه را بررسی نموده و در کنار فقها از دیدگاه حقوقدانان ایرانی و صاحب نظران نیز استفاده نموده است. روش تحقیق روش نظری و کیفی بوده و جنبه توصیفی و تحلیلی داشته و بر مبنای این روش، ابتدا دیدگاههای فقهای امامیه را در باب قلمرو جهل و علم از گذشتگان تا متاخرین و معاصر بررسی نموده و از دیدگاه حقوقدانان استفاده نموده و سپس ابعاد حقوقی موضوع بررسی شده است.}, keywords_fa = {غرر,علم,معامله,فقهای امامیه,پاتولوژی جهل}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_150540.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_150540_58264f718ba2cbd676cdc504af4da30a.pdf} }