@article { author = {etemadi rad, hamid and jahanbakgsh, esmaeil and haghighatian, mansor}, title = {Investigating the role of social factors on inflation and exchange rate fluctuations}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {1}, pages = {407-439}, year = {2022}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.288857.1778}, abstract = {The purpose of this study is to investigate the role of socio-cultural factors on inflation and exchange rate fluctuations. The present study is an applied research according to the existing goals and the type of research is based on quantitative paradigm and the technique used to collect information and survey data. The statistical population is in the first stage of experts' research that the sample size of research in this section is after 50 people. In the second part of the research, the statistical population is all citizens who have played a greater role in the exchange and purchase of goods in society (such as market merchants, heads of households, etc.). The sample size in this section was estimated based on Cochran's formula of 400 people. The research tool in the first stage is a researcher-made questionnaire. After conducting exploratory factor analysis, the number of research questions was reduced to 54 questions. In order to evaluate the validity of the research instrument, the face validity method was used and in order to measure the reliability, the Cronbach's alpha method of reliability was used. Sampling method in this dissertation is a multi-stage cluster sampling method. In the exploratory findings of the study, 3 factors were identified: inflation and currency price fluctuations. And the results of confirmatory factor analysis show that the effect of 3 variables; Institutional trust, psychological security and social capital are significant on the inflationary actions of citizens. Therefore, these 3 research hypotheses are accepted. According to the research}, keywords = {Institutional Trust,Social Capital,Psychological Security,Inflation,Exchange rate fluctuations}, title_fa = {بررسی جامعه شناحتی نقش عوامل اجتماعی بر تورم و نوسانات نرخ ارز}, abstract_fa = {هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی جامعه شناحتی نقش عوامل اجتماعی- فرهنگی بر تورم و نوساناتنرخ ارز میباشد. پژوهش حاضر با توجه به اهداف موجود، از نوع پژوهش های کاربردی است و نوعپژوهش مبتنی بر پارادایم کمی و تکنیک استفاده شده برای گردآوری اطالعات و داده ها پیمایشی است.جامعه آماری در مرحله اول پژوهش خبرگان است که حجم نمونه پژوهش در این بخش پس از 50نفر میباشد. در بخش دوم پژوهش جامعه آماری کلیه شهروندانی هستند که نقش بیشتری در مبادلاتو خرید کالادر جامعه داشته اند)همچون؛ کسبه بازار، سرپرستان خانوار و ..( دارند. حجم نمونه در اینبخش بر اساس فرمول کوکران 400 نفر برآورد گردید. ابزار پژوهش در مرحله اول پرسشنامه ای محققساخته میباشد. که پس از انجام تحلیل عاملی اکتشافی تعداد سوال های پژوهش به 54 سوال تقلیل یافت.به منظور بررسی روایی ابزار پژوهش از روش اعتبار صوری و به منظور سنجش پایایی نیز از روش آلفایکرونباخ پایایی استفاده گردید. روش نمونه گیری در این رساله روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحلهای میباشد. در یافته های اکتشافی پژوهش 3 موثر برتورم و نوسانات قیمت ارز شناسایی گردید. و نتایجتحلیلی عاملی تأیدی نشان میدهد که تاثیر 3 متغیر؛ اعتماد نهادی، امنیت روانی و سرمایه اجتماعی برکنش های تورم زای شهروندان معنی دار است. بنابراین این 3 فرضیه پژوهش پذیرفته میشوند. با توجهبه یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که عوامل اجتماعی نیز تاثیر معناداری بر تورم و نوسانات نرخارز دارند که متاسفانه در پژوهش ها و همچنین برنامه ریزی های دولت به این عوامل بی توجهی میشود.بنابراین پیشنهاد میگردد که دولت و نهادهای دولتی در شرایط تورمی به این عوامل نیز توجه داشته باشند.}, keywords_fa = {اعتماد نهادی,سرمایه اجتماعی,امنیت روانی,تورم,نوسانات نرخ ارز}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_152412.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_152412_40bebf04ee2108d6aea8db2bb96eea01.pdf} }