@article { author = {Sepahvand, Ameneh and Mosavi, Faranak and karamafrooz, Mohammadjavad and Laay, Susan}, title = {Development and evaluation of social responsibility indicators of high school principals a combined approach (Case study of secondary schools in Lorestan province)}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {2}, pages = {319-349}, year = {2022}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.314376.2610}, abstract = {Schools play a pivotal role in achieving the economic, social, cultural and environmental goals of society, and achieving the goals of community development depends on having highly socially responsible managers in the field of education. The present study was designed and conducted with the aim of developing and evaluating social responsibility indicators of high school principals in Lorestan province. The data collection tool was a semi-structured interview. Purposeful sampling method was performed based on achieving theoretical saturation of 15 interviews. Theoretical coding method was used to analyze the data. The statistical population included a small number of high school principals in Lorestan province. Using the Morgan table, 290 people were selected by simple random sampling. The instrument used for data collection was a researcher-made questionnaire based on the results of the qualitative part of the research, which had 55 items and was based on a five-point Likert scale. Due to the pandemic of coronavirus, the statistical sample was provided virtually.Descriptive statistics including mean, standard deviation and inferential statistics including Smirnov clomograph and exploratory factor analysis were used to analyze the quantitative part. Findings include 55 sub-indicators, some of which include accountability, academic guidance efficiency, school excellence, effective teaching-learning, creativity, aspiration, self-management development, support of national culture, development and promotion of Islamic culture, promotion of environmental culture, saving education, Entrepreneurship is the responsibility of empowerment, promotion of charity, democracy, anti-discrimination, and citizenship, which were classified into six main indicators.}, keywords = {Indicators of social responsibility,Responsibility for environmental sustainability,high school principals,Lorestan province}, title_fa = {تدوین و ارزیابی شاخص‌های مسئولیت اجتماعی مدیران مدارس متوسطه یک رویکرد ترکیبی (مطالعه موردی مدارس متوسطه استان لرستان)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تدوین و ارزیابی شاخص های مسئولیت اجتماعی مدیران مدارس متوسطه با روش ترکیبی متوالی کیفی – کمی انجام شد، از نظر هدف کاربردی بود، بخش کیفی با روش پدیدارشناسی انجام شد، مشارکتکنندگان شامل صاحبنظران و متخصصین در حوزه علوم تربیتی بودند که با روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. روایی صوری و محتوایی مصاحبه توسط 3 تن متحصصان رشته مدیریت آموزشی انجام شد و برای روایی و پایایی دادهها از معیار قابلیت اطمینان و قابل قبول بودن استفاده شد. تجزیه و تحلیل از روش تحلیل محتوا (مقوله بندی و کدگذاری) انجام شد. مصاحبه ها ضبط شده بر روی کاغذ مکتوب و مقوله بندی شدند تعداد شش شاخص و 55 زیرشاخص برای مسئولیت اجتماعی مدیران مدارس متوسطه به دست آمد. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل مدیران مدارس متوسطه استان لرستان در سال 1400-1399با بیش از پنج سال تجربه، که شامل 1333 نفر بودند و پس از محاسبه، حجم نمونه از طریق فرمول کوکران به تعداد 238 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر یافته های کیفی بود که مقدار پایایی آن با آلفای کرونباخ 85/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل با نرم افزار spss و Smartspls3 مورد تحلیل قرار گرفت و به روش تحلیل عاملی تأییدی نتایج اعتبارسنجی شد. }, keywords_fa = {شاخص‌های مسئولیت اجتماعی,مسئولیت پایداری محیطی,مدیران مدارس متوسطه,استان لرستان}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_152432.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_152432_b51a5bade25f2a657704284f7b059aab.pdf} }