@article { author = {Falahatkar, Reza and Skandarpur, Behrouz}, title = {Designing a competitive advantage model for the Iranian electricity market}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {1}, pages = {785-808}, year = {2022}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.321283.2855}, abstract = {The purpose of this study is to design a model of competitive advantage in the electricity market. The research method is descriptive and survey type. After classifying the indicators, the structural relationships of the model were tested. The results showed that the values of model fit indices are appropriate. The results of the final structural equation model of competitive advantage in the electricity market showed that competitive resources with a coefficient of 0.71 on competitive intelligence and a regression coefficient of 0.80 had a significant effect on strategic entrepreneurship, but with a regression coefficient of 0.13 had no significant effect on competitive advantage. Competitive intelligence factor with a regression coefficient of 0.60 had a significant effect on competitive advantage, but with a regression coefficient of 0.095 had no significant effect on strategic entrepreneurship. The strategic entrepreneurship factor with a regression coefficient of 0.34 had a significant effect on competitive advantage. In general, the factor of competitive resources as an independent variable through the mediating role of competitive intelligence (0.426) and strategic entrepreneurship (0.272) had an effect on competitive advantage. Accordingly, the creation of competitive advantage through competitive sources could be explained by the mediating role and equation of competitive intelligence and strategic entrepreneurship. In general, based on the final model, it can be said that competitive resources alone do not create a competitive advantage, and only through competitive intelligence and strategic entrepreneurship can resources be considered competitive intelligence for the electricity market.}, keywords = {Competitive advantage,Competitive resources,Electricity Market,Competitive Intelligence,Entrepreneurship}, title_fa = {طراحی مدل مزیت رقابتی برای بازار برق ایران}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل مزیت رقابتی در بازار برق می باشد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. گروه اول جامعه پژوهش، نخبگان صنعت برق و گروه دوم کلیه کارکنان شرکت توزیع نیروی برق استان تهران بودند. از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد برای شناسایی منابع رقابتی و از مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم افزار Amos، برای ارائه مدل و آزمون فرضیات پژوهش استفاده شد. پس از دسته‌بندی شاخص‌ها، روابط ساختاری مدل آزمون شد. یافته‌ها نشان داد که مقادیر شاخص‌های برازش مدل، مناسب می باشد. نتایج مدل معادلات ساختاری نهایی مزیت رقابتی در بازار برق نشان داد، منابع رقابتی با ضریب 71/0 بر هوشمندی رقابتی و با ضریب رگرسیونی 80/0 بر کارآفرینی استراتژیک اثر معنی‌دار، اما با ضریب رگرسیونی 13/0 بر مزیت رقابتی تاثیر معنی‌داری نداشت. عامل هوشمندی رقابتی با ضریب رگرسیونی 60/0 بر مزیت رقابتی اثر معنی‌دار، اما با ضریب رگرسیونی 095/0 بر کارآفرینی استراتژیک تاثیر معنی‌داری نداشت. عامل کارآفرینی استراتژیک نیز با ضریب رگرسیونی 34/0 بر مزیت رقابتی تاثیر معنی‌دار داشت. در مجموع عامل منابع رقابتی به عنوان متغیر مستقل از طریق نقش میانجی هوشمندی رقابتی (426/0) و کارآفرینی استراتژیک (272/0) بر مزیت رقابتی تاثیر داشت. براین اساس، ایجاد مزیت رقابتی از طریق منابع رقابتی با نقش میانجی و معادله هوشمندی رقابتی و کارآفرینی استراتژیک قابل تبیین بود. در مجموع می‌توان گفت منابع رقابتی به تنهایی ایجاد مزیت رقابتی نمی‌کند و تنها از طریق هوشمندی رقابتی و کارآفرینی استراتژیک است که می‌توان منابع را تبدیل به هوشمندی قابل رقابت برای بازار برق دانست.}, keywords_fa = {مزیت رقابتی,منابع رقابتی,بازار برق,هوشمندی رقابتی,کارآفرینی}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_152582.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_152582_0fccf8ba342f16e78ed6707aa70b87f8.pdf} }