@article { author = {rasa, shirzaman and seyghal, ramezan and rajayi, abdallah}, title = {Role and function of Darul Alam Shapur Ibn Ardeshir (336 - 416 AH)}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {3}, number = {3}, pages = {1575-1585}, year = {2020}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.323003.2913}, abstract = {Before the rise of the military, the Dar al-Alam was one of the local educational centers in Islamic civilization. The centers that emerged after the rise of the Shiites and the influence of the Buyid dynasty in the Abbasid caliphate, along with the growth of the Islamic scientific movement. One of the hypotheses about the method of establishment and the factors for the expansion of the Dar al-Alams was the presence of interested rulers and ministerial ministers effectively in a safe environment that provided the ground for a special function. In the meantime, the Dar al-'Ulam, established by Bahا'u'llh Shapur ibn Ardashir (416-416 AH), a prominent minister in the Buhayan government, was of great importance and status. In 382 AH, Bah 'u'll .h established an institution in Karkh, a Shi'ite district of Baghdad, in a place called Bin al-Surin, where the Taliban of Alam had been using the rich library and other facilities for about seventy years. Debates, debates and debates in various scientific fields were held at the highest levels. This center also played an important role in the development of the teachings of the Ahl al-Bayt (AS) and the training of scholars and elders who were the guardians of Shiite culture. The mission of the present study is to clarify the management of Shapur Ibn Ardeshir Darul Alam, its staff, its educational and research record.}, keywords = {Dar al-Alam,Shapur bin Ardeshir,Al-Buwayh,Shia,library,Education and Research}, title_fa = {نقش و کارکرد دارالعلم شاپور بن اردشیر ( 416 – 336 ق )}, abstract_fa = {پیش از طلوع نظامیه‌ها، دارالعلم‌ها یکی از مراکز محلی آموزشی در تمدن اسلامی بودند. مراکزی که در پی به قدرت رسیدن شیعیان و نفوذ آل بویه در دستگاه خلافت عباسی، همراه با رشد نهضت علمی اسلامی، پیدایش یافت. یکی از فرضیات مطرح شده درباره شیوه تأسیس و عوامل گسترش دارالعلم‌ها، حضور امرای علاقه مند و وزرای دانشمند به صورت موثر در محیطی امن بود که زمینه را برای ارائه کارکردی ویژه فراهم می‌ساخت. در این میان، دارالعلمی که بهاءالدوله شاپور بن اردشیر) 334-416 ق) وزیر برجسته حکومت بویهیان تأسیس کرد، از اهمیت و جایگاه والایی برخوردار بود. بهاءالدوله در سال (382 ق) در کرخ منطقه شیعه نشین بغداد در محلی به نام بین السورین مؤسسه‌ای بنا کرد که حدود هفتاد سال طالبان علم از کتابخانه غنی و دیگر امکانات آن استفاده می‌کردند. جلسات مباحثه، مناظره و مجادلات در زمینه‌های مختلف علمی در عالی‌ترین سطوح در آن برگزار می‌شد. این مرکز در توسعه معارف اهل بیت (ع) و تربیت عالمان و بزرگانی که پاسدار فرهنگ تشیع بودند نیز نقش مهمی ایفا کرد. رسالت پژوهش حاضر، روشن ساختن نحوه اداره دارالعلم شاپور بن اردشیر، کارکنان، کارنامه آموزشی و پژوهشی آن است.}, keywords_fa = {دارالعلم,شاپور بن اردشیر,آل بویه,شیعه,کتابخانه,آموزش و پژوهش}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_152786.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_152786_c0f12269a779df22a20c45f08d7fe40a.pdf} }