@article { author = {mansouri, abbas and azhdari, behnaz and gol parvar, majid and azhdari, behnaz}, title = {The Impact of Using Facebook on Political Trust (Case of Study: Students of Payame Noor Universities in Isfahan Province)}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {4}, number = {2}, pages = {-}, year = {2021}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2021.274742.1563}, abstract = {. Defining each of the developed parameters in the research model has a theoretical basis. The theoretical framework of the research is developed using the views of Giddens and Engelhart. The research method in this research is documentary and survey and the tool of data collection is questionnaire which its validity and reliability is approved. The statistical population of this survey is all students of PayamNoor universities in Isfahan province and the number of sample is 384 and the method sampling is stratified random sampling. In this regard, the test results of the hypotheses showed that the average of confidence in political institutions among the sample is 2.35, the average of confidence in political activists is 2.79 and the average confidence in the political system is 2.19. Other results also showed that the average of political trust of Facebook users is lower than that of non-users, and this difference is significant. Another result of the present study is that the duration of Facebook use during the day has a significant effect on political trust. Furthermore, the length of one's membership on Facebook has a significant effect on political trust. Following the political news and information has a significant impact on people's political trust. The level of having fun and entertainment in Facebook has a significant effect on users' political trust.}, keywords = {political trust,Trust in the political system,Trust in political activists,Trust in political institutions,Facebook}, title_fa = {تأثیر استفاده از فیس‌بوک بر اعتماد سیاسی(مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه‌های پیام‌نور استان اصفهان)}, abstract_fa = {امروزه رسانه‌های دیجیتالی نظیر فیس بوک، نه تنها عرصه‌ای جهت نقد و بازسازی سیاسی بلکه تهدیدی علیه اعتماد سیاسی شهروندان نیز محسوب می‌شوند. بر این اساس مقاله حاضر قصد داردبه تبیین تأثیراستفاده از فیس‌بوک، میزان استفاده و نوع استفاده از آن در نقش متغیر بیرونی و سطح اعتماد سیاسی در نقش متغیر درونی بپردازد. تعریف هر یک از پارامترهای تدوین شده در مدل پژوهش دارای مبنایی نظری است چارچوب نظری پژوهش با استفاده از نظریات گیدنز وبندورا می‌باشد. روش تحقیق در این پژوهش اسنادی و پیمایشی وابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه دارای اعتبار و قابلیت اعتماد است. جامعة آماری این مطالعه کلیة دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور استان اصفهان، تعداد نمونه 384 نفر و روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی بوده است.در این راستا نتایج آزمون فرضیه‌ها نتیجه نشان دادکه میانگین اعتماد به نهادهای سیاسی در بین افراد مورد مطالعه 35/2، میانگین اعتماد به کنشگران سیاسی 79/2 و میانگین اعتماد به نظام سیاسی 19/2 بوده است. همچنین نتایج دیگر نشان داد میانگین اعتماد سیاسی کاربران فیس‌بوک نسبت به غیر کاربران کم‌تر و این تفاوت معنادار بوده است. از دیگر نتایج تحقیق حاضراینست که مدت زمان استفاده از فیس‌بوک در طول شبانه‌روز بر اعتماد سیاسی تأثیر معنادار داشته است.همچنین مدت زمان عضویت افراد در فیس‌بوک بر اعتماد سیاسی تأثیر معنادار داشته است. میزان استفاده از اخبار و اطلاعات سیاسی بر اعتماد سیاسی افراد تأثیر معنادار داشته است. میزان استفاه تفریح و سرگرمی از فیس‌بوک بر میزان اعتماد سیاسی کاربران تأثیر معنادار داشته است.}, keywords_fa = {اعتماد سیاسی,اعتماد به نظام سیاسی,اعتماد به کنشگران سیاسی,اعتماد به نهادهای سیاسی,فیس‌بوک}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_152887.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_152887_9753ca5bb99b642bf3527c586d208148.pdf} }