@article { author = {golmohammadi, mohammadsadegh and bahrami, siamak and Fattahi, Shahram}, title = {The issue of power and active activism of the clergy in the socio-political developments of Iran in the 1340s with emphasis on the White Revolution}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {4}, number = {4}, pages = {-}, year = {2022}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.332624.3200}, abstract = {Contemporary history of Iran has new experiences in the political, cultural, social and economic fields that have led to dramatic changes. Mohammad Reza Pahlavi in ​​the winter of 1341 while in the political arena, considers himself powerful and without opposition. کرد. He put the principles of the "White Revolution" to a referendum, but the move was met with opposition from various parties and factions due to various consequences, especially in reducing the power of the clergy. This article tries to look at the developments in Iran in the 1340s with emphasis on the White Revolution based on Gramsci theory and a special look at Thomas Butko on the issue of the power and active activism of the clergy in Iran's socio-political developments.The possible answer to the question is that the main reason for the clergy's opposition to the White Revolution was not merely the defense of religious values ​​and the preservation and sanctity of religion, the defense of national interests, the public interest, political independence, and so on.Rather, defending their spheres of power, competing for power, and seeking the hegemony of the clergy have been the main causes of this type of active and oppositional activism. The clergy have continued to oppose this opposition in the form of three processes: the creation of an anti-hegemonic bloc, the war of positions, and finally the objective war.This research has been done by descriptive-analytical method using library and electronic data.}, keywords = {Institution of Clergy,Power,socio-political developments,Iran,Butko Theory}, title_fa = {مسئله قدرت و کنشگری فعال روحانیت در تحولات سیاسی اجتماعی ایران دهۀ 1340 با تأکید بر انقلاب سفید}, abstract_fa = {تاریخ معاصر ایران، دارای تجربه های نو و تازه ای در زمینه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که دگرگونی های شگرفی در پی داشته است.محمد رضا پهلوی در زمستان 1341 درحالیکه در صحنه سیاسی، خود را مقتدر و بدون مخالف تصور می کرد. اصولی را با نام «انقلاب سفید» به رفراندوم گذاشت؛اما این اقدام به دلیل پیامدهای گوناگون، بالاخص در زمینه کاهش قدرت روحانیت با مخالفت حزب ها و قشرهای مختلف روبرو شد. این مقاله سعی دارد با نگاهی به تحولات ایران در دهه 1340 با تأکید بر انقلاب سفید بر مبنای نظریه گرامشی و نگاه ویژه به توماس بوتکو به مسئله قدرت و کنشگری فعال روحانیت در تحولات سیاسی اجتماعی ایران بپردازد. نگارندگان در این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش می باشند که دلیل اصلی روحانیت در مخالفت با انقلاب سفید چه بوده و چگونه این مخالفت را ابراز نموده اند؟ پاسخ احتمالی به پرسش مطرح شده این است که دلیل اصلی مخالفت روحانیت با انقلاب سفید، صرفاً دفاع از ارزش های دینی و حفظ و قداست دین، دفاع از منافع ملی، منافع عمومی، استقلال سیاسی و... نبوده است، بلکه دفاع از حوزه های قدرت خویش، رقابت بر سر قدرت و هژمونی خواهی روحانیت عامل اصلی این نوع کنشگری فعال و مخالفت آمیز بوده است. روحانیت همچنان در قالب سه فرآیند ایجاد بلوک ضد هژمونیک، جنگ مواضع و در نهایت جنگ عینی این مخالفت را بروزه داده اند.این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از داده‌های کتابخانه‌ای و الکترونیکی انجام شده است.}, keywords_fa = {نهاد روحانیت,قدرت,تحولات سیاسی اجتماعی,ایران,نظریه بوتکو}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_154463.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_154463_a7e01c0b9f0f0080adc3d856d2eacd91.pdf} }