@article { author = {., . and ., . and ., . and ., .}, title = {Policy-making and prioritization of mathematics curriculum model themes with a mobile education approach}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {5}, pages = {332-341}, year = {2022}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.330808.3137}, abstract = {The purpose of this study is to provide a model of elementary school math curriculum with a mobile learning approach. This research was a qualitative and quantitative mix in terms of research method and exploratory in terms of purpose. A statistical sample was selected from the faculty members of the curriculum, teachers and curriculum planners and researchers in the field of education and planning in Tehran. In the present study, content analysis method was used to identify the adaptation indicators of the elementary school mathematics curriculum pattern with the mobile learning approach. Based on the content analysis of the interviews, 71 indicators were identified. Fuzzy Delphi method was used to ensure the importance of the identified indicators. For quantitative data analysis, structural equation modeling methods and PLS software were used to test the measurement model and research questions. The results showed that the research model consisted of a comprehensive theme, and 3 organizing themes, and 10 basic themes. Organizing theme, mobile learning perspective included basic themes of learning planning, improving culture, attitude and goals, organizing theme of mobile education enrichment included basic themes of learning enrichment, learning performance and performance, teachers' competence, tools and methods, interaction of people involved in education . Performance appraisal included basic themes of appraisal and improvement of physical condition and appraisal and quality improvement. The results of the research showed that the proposed model has a good validity.}, keywords = {Curriculum Design,Math Education,Mobile learning}, title_fa = {سیاستگذاری و اولویت بندی مضامین مدل برنامه درسی ریاضی با رویکرد آموزش سیار}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی با رویکرد یادگیری سیار بوده است. این پژوهش از نظر روش تحقیق آمیخته کیفی و کمی و از نظر هدف اکتشافی بود. نمونه آماری از میان اعضای هیئت علمی رشته برنامه درسی، معلمان و برنامه‌ریزان درسی و پژوهشگران حوزه آموزش و برنامه ریزی در شهر تهران انتخاب شد. در پژوهش حاضر برای شناسایی شاخص‌های متناسب سازی الگوی برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی با رویکرد یادگیری سیار از روش تحلیل مضمون استفاده شد. براساس تحلیل محتوای مصاحبه‌های انجام شده در نهایت 71 شاخص شناسایی شد برای حصول اطمینان از اهمیت شاخص‌‌های شناسایی شده از روش دلفی فازی استفاده گردید. برای تحلیل داده‌های کمی از روش‌های مدل معادلات ساختاری و نرم افزار  پی ال اس برای آزمون الگوی اندازه‌گیری و سوالات پژوهش استفاده شد. نتایج نشان دادکه الگوی تحقیق مشتمل بر یک مضمون فراگیر، و 3  مضمون سازمان‌دهنده، و 10 مضمون پایه‌ای بود. مضمون سازمان‌دهنده، چشم‌انداز یادگیری سیار شامل مضامین پایه‌ای برنامه‌ریزی یادگیری، بهبود فرهنگ، نگرش و اهداف بود،  مضمون سازمان دهنده غنی‌سازی آموزش سیار شامل مضامین پایه‌ای غنی‌سازی یادگیری، عملکرد و اجرای یادگیری، صلاحیت مدرسین، ابزار و روش‌ها، تعامل افراد درگیر در آموزش بود. ارزشیابی عملکرد شامل مضامین پایه‌ای ارزشیابی و بهبود وضعیت فیزیکی و ارزشیابی و بهبود کیفی بود. نتایج  حاصل از تحقیق نشان داد که مدل ارائه شده از اعتبار مناسبی برخوردار است .}, keywords_fa = {طراحی برنامه درسی,آموزش ریاضی,یادگیری سیار}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_154482.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_154482_6997ba6bed00400406d4c7e4e5c923f8.pdf} }