@article { author = {samadi, yuosef and abhari, hamid and shahsavandi, esmaeel}, title = {Dispute resolution authorities in cooperatives in Iranian law}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {6}, pages = {300-316}, year = {2022}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.321976.2872}, abstract = {Review: Arbitration has become more common today than ever before to achieve more favorable results by relying on such factors as speed in proceedings, maintaining a good relationship, keeping secrets and expertise. In the cooperative sector, this institution can also be attributed to the time of the law on the cooperative sector and in the definition of the duties of the unions and the cooperative chamber, but it has received less attention. The question that arises is what is the place of arbitration in resolving disputes related to cooperatives? Today, dispute resolution in cooperatives can be done through three sources; Inspector of the company, the Ministry of Cooperatives and Arbitration in the arbitration authorities, which is the same as the Chamber of Cooperatives and the unions of the cooperative sector.After a dispute arises in companies and cooperative unions, according to the law of the cooperative sector, the elimination of profits must first begin within the company. Accordingly, according to paragraph 3 of Article 40 of the Law on the Cooperative Sector, the complaint of the members of the cooperative companies is first processed through the inspector or inspectors in order to obtain their legal opinion on the disputed issue. Also, the Ministry of Labor Cooperation and Social Welfare is considered as a reference in resolving disputes according to Article 66 of the Law on Cooperative Sector. Another authority that is competent to handle members' complaints is the unions of cooperatives and the cooperative chamber,}, keywords = {Arbitration,Cooperative Company,Cooperative Chamber,union}, title_fa = {مراجع حل اختلاف در شرکتهای تعاونی در حقوق ایران}, abstract_fa = {چکیده:حکمیت به شیوه داوری امروزه بیش از گذشته مرسوم و متداول شده تا با تکیه بر محاسنی چون سرعت در رسیدگی، حفظ رابطه حسنه، حفظ اسرار و تخصص، نتایج مطلوب تری کسب شود. این نهاد را در بخش تعاون نیز می توان به زمان وضع قانون بخش تعاون و در تعریف وظایف اتحادیه ها و اتاق تعاون نسبت داد ولیکن کمتر مورد توجه بوده است. سوالی که مطرح می شود این است که داوری، در حل و فصل اختلافات مربوط به شرکتهای تعاونی، چه جایگاهی دارد؟ امروزه حل و فصل اختلاف در شرکتهای تعاونی، از طریق سه مرجع قابل انجام است؛ بازرس شرکت، وزارت تعاون و داوری در مراجع داوری که همان اتاق تعاون و اتحادیه های بخش تعاون می باشد.پس از حدوث اختلاف در شرکتها و اتحادیه های تعاونی، براساس قانون بخش تعاون رفع ترافع ابتداً باید از درون شرکت آغاز گردد. بر این اساس، طبق بند 3 ماده 40 قانون بخش تعاون ، رسیدگی به شکایت اعضا شرکت های تعاونی بدواً از طریق بازرس یا بازرسان می باشد تا نظر قانونی ایشان در خصوص موضوع مورد اختلاف، اخذ گردد. همچنین وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی نیز با توجه به ماده 66 قانون بخش تعاون به عنوان یک مرجع در حل و فصل اختلافات قلمداد میگردد. مرجع دیگری که صالح به رسیدگی به شکایات اعضا است اتحادیههای شرکت های تعاونی و اتاق تعاون است که براساس بند 9 ماده43 و بند 3 ماده 57 قانون بخش تعاون یکی از وظایف آنها، حل اختلافات و داوری}, keywords_fa = {داوری,شرکت تعاونی,اتاق تعاون,اتحادیه}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_154504.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_154504_c4e16fb62c2b7812855946f5e1281b55.pdf} }