@article { author = {Zebardast, Farahmand and Mehrdad, Hossein and Jalili, Razieh}, title = {Identifying the effective factors in the knowledge sharing model based on data foundation theory (case study of education staff)}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {7}, pages = {459-474}, year = {2022}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.300063.2147}, abstract = {The Ministry of Education of each country is one of the effective factors in implementing its economic, social and cultural development policies. Training specialized and experienced manpower as the basis for comprehensive development of countries, production of knowledge, research knowledge and provision of specialized services by universities And higher education centers. Therefore, knowledge sharing and identifying the factors affecting it in the education organization and especially among employees who are the most important elements in any organization. Therefore, it can create an atmosphere full of trust and interaction between them so that they can share their knowledge and experiences with each other, which can be an important strength for the education organization and society. the present study aimed to identify the factors affecting the knowledge sharing model in individual, organizational, environmental and extra-environmental dimensions among education staff and stated that the most important individual dimension includes (enjoyment of knowledge sharing, organizational commitment,, , Specific organizational knowledge, trust, motivation, value of knowledge and individual and group interactions). Organizational dimension includes (organizational structure, organizational culture, development of documentation, intra-organizational planning and organizational rewards). Environmental dimension includes (technical knowledge, information technology context, knowledge memory updating and economic and social factors). Trans-environmental dimension includes (political and legal factors and international interactions). The method of this research is descriptive-analytical with library technique.}, keywords = {design and test,model,knowledge sharing,knowledge sharing model and education staff}, title_fa = {شناسایی عوامل موثر در مدل تسهیم دانش بر اساس نظریه داده بنیاد (مطالعه موردی کارکنان آموزش و پرورش)}, abstract_fa = {وزارت آموزش و پرورش هر کشور یکی از عوامل مؤثر در تحقق سیاست‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن به شمار می‌رود، تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآزموده، به عنوان اساس توسعه همه جانبه کشورها، تولید دانش، دانش پژوهشی و عرضه خدمات تخصصی توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی انجام می‌گیرد. بنابراین تسهیم دانش و شناسایی عوامل موثر بر آن در سازمان آموزش و پرورش و خصوصاً در بین کارکنان که از مهم‌ترین عناصر در هر سازمانی می‌باشند. از این رو که می‌تواند یک فضا و جو سرشار از اعتماد و تعامل بین آنها ایجاد کند به نحوی که بتوانند دانش و تجربیات خود را با یکدیگر تسهیم و به اشتراک بگذارند که این خود می‌تواند نقطه قوت مهمی برای سازمان آموزش و پرورش و هم چنین جامعه باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر در مدل تسهیم دانش در ابعاد فردی، سازمانی، محیطی و فرا محیطی در بین کارکنان آموزش و پرورش انجام گرفته و بیان شده که مهم ترین بعد فردی شامل(لذت بردن از تسهیم دانش، تعهد سازمانی، ، ، دانش خاص سازمانی، اعتماد، انگیزش، ارزشمندی دانش و تعاملات فردی و گروهی). بعد سازمانی شامل(ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، توسعه مستند سازی، برنامه ریزی درون سازمانی و پاداشهای سازمانی). بعد محیطی شامل(دانش فنی، بسترفناوری اطلاعات، به روز رسانی حافظه دانشی وعوامل اقتصادی و اجتماعی) بعد فرا محیطی شامل(عوامل سیاسی و قانونی و تعاملات بین المللی) می باشد. روش این تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی با فن کتابخانه ای می باشد.}, keywords_fa = {طراحی و آزمون,مدل,تسهیم دانش,مدل تسهیم دانش و کارکنان آموزش و پرورش}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_155527.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_155527_c64ba57b6dd2af1fc66d08283383523e.pdf} }