@article { author = {HALILI, SAEED and kian, seyed mohammad and rayejian, Mehrdad}, title = {Application of the concept of transition period in preventing the development of child and adolescent delinquency}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {7}, pages = {664-675}, year = {2022}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.309409.2434}, abstract = {This descriptive analytical method and using library and documentary tools, tries to provide strategies to prevent the development of crime in this period. The concept of the period of transition is the rotation of a culture, society and civilization and its disgust and tendency towards foreign and alternative culture, society and civilization. During the transition period, due to the conflicts and contradictions that children and adolescents develop with them in the development of their personality in society; Perversion and absolute commission of crimes will increase. The purpose of preventing growth in the transition period is to control the mental and psychological well-being of children and adolescents and to prevent social and cultural rupture with their own society. The results suggest that ignoring these subcultures if they do not pay attention to the various dimensions of broken window theory and criminal behaviors such as labeling them may lead to the formation of "nervousness against national interests and security." In this case, the occurrence of unrest, damage to public order and security of society is inevitable. This phenomenon can be exacerbated by social learning, criminal government, weak domestic media, criminal acts of dissident media, poor education. Without eliminating the causes of the increase in crime in the period of transition and social and situational prevention, and reforming the governance structure, we can not see successful preventive growth in the field of education alone.}, keywords = {Transition period,Developmental orientation prevention,delinquency,Children and Adolescents}, title_fa = {کاربرد مفهوم دوره انتقال در پیشگیری رشد مدار از بزهکاری کودکان و نوجوانان}, abstract_fa = {این پژوهش با روش تحلیلی توصیفی و با استفاده از ابزار کتابخانه ای و اسنادی، سعی در ارائه راهبردهای پیشگیری رشدمدار از بروز جرایم در این دوره دارد. مفهوم دوره انتقال چرخش از یک فرهنگ، جامعه و تمدن خودی و انزجار از آن و گرایش به سمت فرهنگ، جامعه و تمدن بیگانه و جایگزین است. در دوره انتقال به دلیل تعارض ها و تناقضاتی که کودکان و نوجوانان در تکوین شخصیت خود در جامعه با آنها رشد می کنند؛ کجروی و ارتکاب مطلق جرایم رشد فزاینده ای خواهند داشت. هدف از پیشگیری رشد مدار در دوره انتقال، کنترل ذهنی و روانی کودکان و نوجوانان و پیشگیری از گسست اجتماعی و فرهنگی با جامعه خودش است. نتایج حاکی است : نادیده گرفتن این خرده فرهنگ ها در صورت عدم توجه به ابعاد مختلف نظریه پنجره شکسته و رفتارهای جرم زا مانند برچسب زنی به آنها ممکن است منجر به شکل گیری «عصبیتی علیه منافع و امنیت ملی» شود. در این صورت بروز اختشاش و آشوب، آسیب به نظم عمومی و امنیت جامعه اجتناب ناپذیر است. این پدیده می تواند با یادگیری اجتماعی، دولت مجرم، ضعف رسانه های داخلی، اقدامات جرم زای رسانه های معاند ، ضعف آموزش و پروش تشدید شود. بدون رفع علل افزایش جرم در دوره انتقال و پیشگیری های اجتماعی و وضعی و اصلاح ساختار حاکمیتی نمی توانیم شاهد پیشگیری رشدمدار موفقی در عرصه آموزش صرف باشیم .}, keywords_fa = {دوره انتقال,پیشگیری رشد مدار,بزهکاری,کودکان و نوجوانان}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_155601.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_155601_55e2b1de2343bec54d5c8ad89afa5ecd.pdf} }