@article { author = {shamrizi, bibisaeide and Shamrizi, Seyedhamid and mahini, shahrbanoo}, title = {People's rights in the government policies of Prophet Yusuf and Imam Ali (as)}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {8}, pages = {1567-1581}, year = {2022}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.324607.2952}, abstract = {This article, which is taken from a doctoral dissertation entitled "Analysis of the educational-governmental biography of Prophet Yusuf (pbuh) in the Holy Quran and Imam Ali (pbuh) in Nahj al-Balaghah", examines the rights of the people in two examples of divine government on The land is covered.From the point of view of the Holy Quran, rights flow between divine creatures and are applicable to each other. Rights are not just among human beings that if someone has a right over another, that person also has a right over him, but this other includes creatures, including humans, animals, plants, and so on. Therefore, rights are not defined in the Qur'an in human terms. One of the most important rights in human society is the right of the subjects over the governor and the right of the governor over the subjects, the fulfillment of which will have positive effects and, on the contrary, the non-fulfillment of it will have negative effects. The basis of divine commands has been considered Among these rights, the welfare and comfort of the people and the security of society have also been given special attention.}, keywords = {Rights,People,Education,Government,Nahj al-Balaghah}, title_fa = {حقوق مردم در سیاست های حکومتی حضرت یوسف و امام علی علیهم السلام}, abstract_fa = {این مقاله که برگرفته از رساله دکتری و با عنوان « تحلیل سیرة تربیتی - حکومتی حضرت یوسف(علیه السلام) در قرآن کریم و امام علی(علیه السلام) در نهج البلاغه » می باشد، به بررسی حقوق مردم در دو نمونه ازحکومت الهی در روی زمین پرداخته است.از دیدگاه قرآن کریم، حقوق درمیان مخلوقات الهی جریان و نسبت به یکدیگر قابلیت اجرا دارد. حقوق، فقط درمیان افراد بشر مطرح نیست که اگر کسی حقی بر دیگری دارد آن فرد هم بر او حقی داشته باشد، بلکه این دیگری شامل موجودات، اعم از انسان، حیوانات، گیاهان و غیره می باشد. بنابراین حقوق در قرآن در محدوده انسان تعریف نمی شود. از مهمترین حقوق در جامعه بشری، حق رعیت بر والی و حق والی بر رعیت است که ادای آن دارای آثار مثبت و در مقابل، عدم ادای آن، دارای آثار منفی خواهد بود، در حکومت حضرت یوسف و امام علی علیهما السلام، حقوق مردم بر اساس فرامین الهی مورد توجه قرار گرفته است که در میان این حقوق، رفاه و آسایش مردم و تأمین امنیت جامعه نیز از عنایت خاصی برخوردار بوده است.}, keywords_fa = {حقوق,مردم,تربیت,حکومت,نهج البلاغه}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_155727.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_155727_2a7650a4b2c0b8d4a7a95a37914624e0.pdf} }