@article { author = {fathollahzadeh, roya and mehraeen, mostafa and Abolhasan Tanhaei,, Hosein and Hazrati Someeh, zahra and Zolghadr, Khadijeh}, title = {A sociological narration to social problems (social harms) in the Iranian contemporary cinema Analysis and explanation of that in 40s to 80s}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {8}, pages = {1905-1924}, year = {2022}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.315250.2639}, abstract = {This research focuses on the narration of social harms within the Iranian contemporary cinema (in 40s to 80s).The research methodology used here is of qualitative nature and an exploratory research that uses a Thick depiction of the phenomenon being studied. Data gathering and sampling is based on a targeted qualitative approach. Therefore, movies produced since 40s to 80s which showcase social problems and harms are targeted and in each decade 10 films with using targeted sampling are chosen as examples.In order to break down and analyze the data’s using discourse analysis method of “Ruth Wodak” and “Paul Gee” each film is divided to different language genres and 7 questions that Paul Gee has brought up for discourse analysis are answered. And also for each film an analyze is presented and social harms which are mentioned in each film are separately written in a different chart.The most important finding of this research is that Iranian cinema (since 40s to 80s) has depicted varying narrations of social harms based on the economical, social, political and cultural setting of the society.}, keywords = {Discourse Analysis,Social harms,social problems,Movies,Iranian cinema,Social Constructivism}, title_fa = {روایت جامعه‌شناختی ازمسائل اجتماعی (آسیب‌های اجتماعی) در سینمای معاصر ایران تحلیل و تبیین آن در دهه های 40 تا 80}, abstract_fa = {پژوهش حاضر، روایت سینمای ایران از آسیب‌های اجتماعی را در دهه‌های 40 تا 80 مورد تحلیل قرار می‌دهد.روش تحقیق این پژوهش از نوع کیفی و از جنس تحقیقات توصیفی- اکتشافی است که برای پاسخ گفتن به پرسش خود سعی در ارایه‌ی یک توصیف غلیظ(در مقابل توصیف رقیق) از پدیده مورد مطالعه خود دارد. روش‌ گرد‌آوری داده‌ها‌ و نمونه‌گیری از نوع کیفی و هدفمند است. بنابراین فیلم‌های سینمایی مرتبط با مسائل و آسیب‌های اجتماعی از دهه چهل تا هشتاد به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده و در هر دهه، 10 فیلم داستانی با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند به عنوان نمونه تحقیق انتخاب می‌شود.به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل گفتمان «روث وداک» و «پل‌جی»، هر فیلم را به ژانرهای زبانی تقسیم و در آنها به هفت سوالی پاسخ داده شده که پل‌جی برای تحلیل گفتمان، مطرح کرده است. همچنین برای هر فیلم، تحلیلی از آن ارایه و آسیب‌های اجتماعی برساخت‌شده در هر فیلم در جدولی جداگانه جایگذاری شده است.مهم‌ترین یافته این پژوهش این است که سینمای ایران در دهه‌های 40 تا 80 روایت‌های متفاوت و متمایزی را تحت‌تاثیر شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بافت جامعه، بازنمایی کرده است.}, keywords_fa = {تحلیل گفتمان,آسیب‌های اجتماعی,مسائل اجتماعی,فیلم سینمایی,سینمای ایران,برساخت‌گرایی اجتماعی}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_155754.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_155754_1c4dc98f94ed3b2aad93a4fa4b3a687f.pdf} }