@article { author = {Hashemi Fesharaki, Diba and Ebrahimzadeh, Reza and Eetebareyan khorasgani, Akbar and Ghitani, Alobrz}, title = {Investigating the effective dimensions in the model of the effectiveness of environmental, socio-cultural and advertising}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {10}, pages = {337-360}, year = {2022}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.306861.2390}, abstract = {In recent years, the use of environmental advertising to provide cultural and social services to organizations and social and political institutions, citizenship education has been a factor in the success of organizations. One of the most important issues in the field of cultural, cultural and social advertising is to evaluate the effectiveness of this type of advertising. In order to present effective environmental, cultural and social propaganda, one must first identify the effective dimensions of effectiveness and apply it using scientific methods. In the present study, using the meta-combined research method, first the effective elements in environmental advertising such as content, originality, reminder, idea, attraction, creativity, unique, transparency, alignment, understandable, attractiveness, attention, claim and social responsibility, position, Repetition, time was obtained. Then with the quantitative method of exploratory factor analysis; The final components of the environmental cultural and socio-advertising model were identified and using confirmatory factor analysis; The components obtained from exploratory factor analysis were confirmed.}, keywords = {Environmental Advertising,cultural and social environmental advertising,the effectiveness of environmental advertising}, title_fa = {بررسی ابعاد مؤثر در مدل اثربخشی تبلیغات محیطی فرهنگی اجتماعی}, abstract_fa = {بررسی ابعاد مؤثر در مدل اثربخشی تبلیغات محیطی فرهنگی اجتماعیچکیده:در طی سال‌های اخیر استفاده از تبلیغات محیطی به‌منظور ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی و سیاسی، آموزش‌های شهروندی و... از عوامل موفقیت سازمان‌ها بوده است. یکی از مسایل بسیار مهم در قلمرو تبلیغات محیطی فرهنگی اجتماعی، ارزیابی اثربخشی این نوع تبلیغات است. برای ارائه اثربخش تبلیغات محیطی فرهنگی اجتماعی ابتدا باید ابعاد مؤثر در اثربخشی را شناسایی نمود و با استفاده از روش‌های علمی آن را به‌کار برد. در تحقیق حاضر با استفاده از روش تحقیق فراترکیب ابتدا عناصر مؤثر در تبلیغات محیطی همچون محتوا، اصالت، یادآوری، ایده، جاذبه، خلاقیت، منحصربه‌فرد، شفافیت، هم‌راستایی، قابل فهم، جذابیت، جلب توجه، ادعا و مسئولیت اجتماعی، موقعیت، تکرار، زمان و.. به‌دست آمد. سپس با روش کمی با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی؛ مولفه‌های نهایی مدل تبلیغات محیطی فرهنگی اجتماعی شناسایی شد و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی؛ مؤلفه‌های حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی تأیید شد.}, keywords_fa = {تبلیغات محیطی,تبلیغات محیطی فرهنگی و اجتماعی,اثربخشی تبلیغات محیطی}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_156576.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_156576_4c605fb3664fb92eaf00d423a37e2dd4.pdf} }