@article { author = {Akvan, Mohammad and Shokri, Mohammad and Rakhshan, Manouchehr}, title = {Development of cultural, social and religious structures with emphasis on the semiotics of inscriptions in mosques of the Qajar period in Tehran: a case study of the entrance to the National Garden and Shahid Motahari High School (Sepahsalar School).}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {10}, pages = {610-623}, year = {2022}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.329270.3101}, abstract = {The Nastaliq inscriptions of the Qajar period are among the valuable historical and ancient works of Tehran. This art, like the canvas, is a background for expressing different subjects, influenced by various factors, and Iranian and French elements have been considered in parallel. When the audience looks at the designs and decorations, at first they are influenced by beauty and especially its order, but after reflecting, they will be influenced by the meanings and signs of time. In this research, the inscriptions of Sepahsalar Mosque and the head on the national gate of the Qajar period have been studied and analyzed. The questions of this research are as follows: What are the semiotic characteristics of the Nasta'liq inscriptions of this period? How can a new reading of the codes hidden in the hidden layers of Tehran be achieved by using the semiotic principles of theorists? The purpose of selecting this research is to study this mosque and gate as one of the landmarks of the Qajar period, about which no comprehensive and complete research has been done so far. The results indicate that the decorative signs and motifs of these inscriptions and the decorative elements used in each language are the constituents of the second language which has created an implicit meaning. These linguistic signs have been repeated in other inscriptions in Qajar buildings; Influenced by the cultural, social and religious structures of the Qajar period, it has finally led to a significant form.}, keywords = {Inscription,Nastaliq,Semiotics,Qajar Architecture}, title_fa = {توسعه ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی با تأکید بر نشانه‌شناسی نقوش کتیبه در مساجد دورۀ قاجارِ شهر تهران: نمونه موردی سردر باغ ملی و مدرسه عالی شهید مطهری (مدرسه سپهسالار)}, abstract_fa = {کتیبه‌های نستعلیق عهد قاجار از آثار با ارزش تاریخی و قدیمی شهر تهران است. این هنر همانند بوم نقاشی زمینه‌ای برای بیان موضوعات متفاوت، متأثر از عوامل گوناگون، عناصر ایرانی و فرنگی به‌موازات هم موردتوجه قرارگرفته است. هنگامی‌که مخاطب به نقوش و تزیینات می‌نگرد در ابتدا تحت تأثیر زیبایی و به‌خصوص نظم آن قرا می‌گیرد ولی پس از تأمل تحت تأثیر معانی و نشانه‌های زمانی قرار خواهد گرفت. در این پژوهش به مطالعه و تحلیل نقوش کتیبه‌های مسجد سپهسالار و سر در دروازه ملی دوره قاجار پرداخته‌شده است. پرسش‌های این پژوهش به شرح ذیل است: کتیبه‌های نستعلیق این دوره دارای چه خصوصیات نشانه شناسانه‌ی است؟ چگونه می‌توان با استفاده از اصول نشانه‌شناسی نظریه‌پردازان به خوانش تازه‌ای از رمزگان نهفته در لایه‌های پنهانِ شهر تهران دست پیدا کرد؟ هدف از انتخاب این پژوهش مطالعه این مسجد و دروازه به‌عنوآن‌یکی از بناهای شاخص دوره قاجار است که تاکنون پژوهش جامع و کاملی در مورد آن صورت نگرفته شده است. نتایج حاکی از آن است که نشانه‌ها و نقوش تزئینی این کتیبه‌ها و عناصر تزئینی بکار رفته در هر زبان، سازنده زبان دومی است که دلالت ضمنی را ایجاد کرده است. این نشانه‌های زبان شناسیک در دیگر کتیبه‌های منصوب در بناهای قاجار هم تکرار شده است؛ که تأثیر گرفته از ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی دوره قاجار درنهایت منجر به فرمی معنادار شده است.}, keywords_fa = {کتیبه‌نگاری,نستعلیق,نشانه‌شناسی,معماری قاجار}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_156614.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_156614_182287407e1e39059b2aa72a5a6d63db.pdf} }