@article { author = {Rezaoghli, Somayeh and Faani, Reza and Hadi, Dadyar}, title = {Political crimes and their examples in Iranian law and international standards}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {3}, number = {4}, pages = {3064-3076}, year = {2021}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.361412.3963}, abstract = {The political crime is any act whose result is the overthrowing the political and social system and damaging the rule of countries or political officials and the state leader. Rulers and government officials, especially judges, apply various methods in any time and era according to the forcing will, social contracts, regulations of the subject, or religious beliefs to protect the interests or respect the recognized rights of individuals or society, regulating social relations, and preventing aggression, abuse, and extravagance to punish, and punishing criminals. Political crime in Iran laws has been mentioned in the principle 168 of the constitutional law. In Iran laws, a political crime law was passed by the legislature in 2016 by which the legal system can investigate and issue verdicts based on the specific law of political crime, the conditions governing the trial, and issuance of its verdict, and being released to deal with this crime by referring to the general cases of Islamic punishment laws. The political crimes have been stated implicitly and explicitly in the international documents. It has been greatly tried in international societies in two recent decades to offer a united definition of political crimes and its examples or introduce its examples indirectly. In this way, the domestic laws of countries are impressed by the attitude toward criminal crimes. The attempts in the international era have led to the approval of documents explicitly and some implicitly.}, keywords = {criminal,Political Crime,Iran Laws,international standards}, title_fa = {جرایم سیاسی و مصادیق آن در حقوق ایران و موازین بین المللی}, abstract_fa = {جرم سیاسی هر عمل مجرمانه ای که نتیجه ی آن سرنگونی نظام سیاسی و اجتماعی و صدمه به زمامداری کشورها یا به مقامات سیاسی و رئیس کشور باشد. حاکمان و دستاندرکاران حکومت خصوصاً قضات در هر عصر و زمان حسب اراده قاهره یا قراردادهای اجتماعی و مقررات موضوعه یا باورهای دینی در جهت حفظ و حراست از مصالح یا رعایت حقوق شناخته شده افراد یا جامعه و تنظیم روابط اجتماعی و به منظور جلوگیری از تجاوز، تعدی و زیادهطلبی برای مجازات، کیفر و تنبیه مجرمان، روشهای مختلف و متعددی را اعمال نموده اند. جرم سیاسی در حقوق ایران در اصل 168 قانون اساسی مورد توجه واقع شده است در سال 1395، قانون جرم سیاسی مورد تصویب مقنن قرار گرفت که براساس مقررات موجود در آن، دستگاه قضایی میتواند مبتنی بر قانون اختصاصی جرم سیاسی و شرایط حاکم بر دادرسی و صدور حکم آن، رسیدگی و صدور حکم نماید و دیگر از استناد به مواد عمومی قانون مجازات اسلامی برای برخورد با این جرم رهایی یابد. جرم سیاسی در اسناد بینالمللی هم به صورت صریح و هم به صورت ضمنی بیان شده است در دو دهه اخیر در جوامع بینالمللی تلاشهای بسیاری شده تا تعریفی واحد از جرم سیاسی و مصادیق آن ارائه شود یا به صورت غیرمستقیم، مصادیق آن را معرفی کنند. بهگونهای که قواعد و قوانین داخلی کشورها را در زمینهی نحوه نگرش به جرائم سیاسی تحت تأثیر قرار بدهند. این تلاشها در عرصه بین الملل منجر به تصویب اسنادی بهصورت صریح و برخی بصورت ضمنی شده است.}, keywords_fa = {مجرم,جرم سیاسی,قوانین ایران,موازین بین الملل}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_157005.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_157005_f4b19510d2840e126edd728489cee8a1.pdf} }