@article { author = {Ziaee, Zienab and Abbaspour, Abbas and Farhangi, Aliakbar}, title = {Analyzing the nature of the discourse of supporting the Iranian brand in the downstream documents of the national media}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {11}, pages = {3463-3485}, year = {2023}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.344649.3518}, abstract = {Iran, in the path of progress in the context of new development paradigms, has introduced the concept of resistance economy and presented it as a capable strategy; Supporting the Iranian brand can be done with the help of media that have a persuasive role; And the national media is one of these media, whose supporting role was examined by analyzing the nature of the discourse of supporting the Iranian brand in downstream documents, which included the rules of the commercial administration of this institution. For this purpose, the method of critical analysis of discourse with Fairclough approach, and in a more comprehensive analysis of documents, the instructions of "Joop and Norris" have been used. In the critical reading of the documents, it was found that although in the lexical description of the text of these documents, the findings indicated that the criteria were set to support the Iranian product (brand), but at the level of interpretation and explanation, it was determined that it is necessary. These documents should be reorganized with a new approach in order to reduce their revenue-generating policies with a jihadist view and to pursue the importance of the role of brands in advancing the policies of the resistance economy more seriously; However, if analyzed with an empowerment approach that believes in the consolidation and internalization of social activities, new relationships can be presented that, by arousing the innate sensibilities of society to strengthen the national spirit, replace the Iranian brand choice with other choices. .}, keywords = {resistance economics,Development,Brand,Discourse,national media documents}, title_fa = {تحلیل ماهیت گفتمان حمایت از برند ایرانی در اسناد پایین دستی رسانه ملی}, abstract_fa = {ایران در مسیر پیشرفت در بستر پارادایم های نوین توسعه، مفهوم اقتصاد مقاومتی را معرفی و به عنوان راهبردی توانمند ارائه نموده است.حمایت از برند ایرانی می تواند به کمک رسانه ها که نقش اقناع گری دارند، انجام گیرد؛ و رسانه ملی از جمله این رسانه ها است که نقش حمایتگر آن با تحلیل ماهیت گفتمان حمایت از برند ایرانی در اسناد پایین دستی که شامل ضوابط اداره بازرگانی این نهاد بود، بررسی شد. بدین منظور از روش تحلیل انتقادی گفتمان با رهیافت فرکلاف، و در تحلیل جامع‌تر اسناد، از دستورالعمل «جوپ و نوریس» بهره برده شده است. در خوانش انتقادی اسناد مشخص شد که با وجود آنکه در توصیف واژگانی متن این اسناد، یافته ها حاکی از آن بود که ضوابط تنظیم شده در جهت حمایت از کالا (برند) ایرانی می باشد، اما در سطح تفسیر و تبیین مشخص گردید که لازم است این اسناد با رویکرد نوینی باز تنظیم شوند تا با نگاه جهادی، سیاست های درآمدزایی خود را کاهش داده و اهمیت نقش برندها را در پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی، جدی تر پیگیری نمایند؛ زیرا اگر در بستر پارادایم توسعه، با دیدگاه نوسازی به مفهوم برند و برند ایرانی توجه شود، این مفاهیم از مظاهر کاپیتالیسم هستند؛ لیکن اگر با رویکرد توانمدسازی که قائل به وجدانی سازی و درونی کردن فعالیت های اجتماعی است، تحلیل شوند، مناسبات نوینی قابل ارائه خواهند شد که با برانگیختن حساسیت های فطری جامعه در جهت تقویت عرق ملی، انتخاب برند ایرانی را جایگزین انتخاب های دیگر می کنند.}, keywords_fa = {اقتصاد مقاومتی,توسعه,برند,گفتمان,اسناد رسانه ملی}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_157114.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_157114_6e038caae647590fbb4c7abaabaf9806.pdf} }