@article { author = {ghanbari kermanshahi, Soraya and shafiee mazandarani, Seyed Mohamad and Asgari, Alireza}, title = {A Comparative Study of the Famous Commandment and Prohibition of Evil Strategy with Broken Window Theory in Criminal Policy}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {11}, pages = {2390-2406}, year = {2023}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.334313.3271}, abstract = {The jurisprudential strategy of enjoining the good and forbidding the evil are practical practices that are among the most important religious duties, and have a special place in the religion of Islam. With the correct implementation of this strategy, a healthy society will be created, far from ugliness and crimes, because enjoining the good and forbidding the evil is the basis of a healthy social education, and also does not leave the individual and society with the public sensitivity to sin. Go to slavery and fall and it is applicable in any situation. This important strategy, by influencing all stages of crime formation, its effect on reforming society, preventing and preventing the occurrence of crimes, as well as its dominance over all social relations, has caused it to have an important place in Islamic criminology. Considering that the mechanism of enjoining the good and forbidding the evil in its nature is based on prevention and public supervision, and has also been considered in non-religious writings, we decided in this article to make a comparative study between this jurisprudential strategy and the theory of broken windows to analyze. Let us pay attention to the differences and gaps in this theory by adapting to the jurisprudential method of enjoining the good and forbidding the evil.}, keywords = {crime,Supervision,jurisprudential strategy of enjoining the good and forbidding the evil,the theory of broken windows}, title_fa = {بررسی تطبیقی راهبرد امربه معروف و نهی از منکر با تئوری پنجره های شکسته در سیاست جنایی}, abstract_fa = {راهبردفقهی امر به معروف و نهی از منکر، دوراهبردعملی هستند که از مهمترین واجبات دینی بوده ، و در دین مبین اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردارمیباشند . با اعمال صحیح این راهبرد جامعه ای سالم و به دور از زشتی ها و جرایم به وجود خواهد آمد، زیراامر به معروف و نهی از منکر، زمینه ساز تربیت سالم اجتماعی است و نیزبا حساسیت عمومی که در برابر گناه دارد نمی گذارد، فرد و جامعه به سوی بی بندوباری و سقوط پیش بروند و در هر شرایطی نیز قابل اجرا است . این راهبرد مهم با تا ثیر گذاری بر تمام مراحل شکل گیری جرایم ، اثر آن در اصلاح جامعه ، ممانعت و پیشگیری از وقوع جرایم و نیز تسلط آن بر تمام روابط اجتماعی ، سبب شده است که از جایگاه مهمی در جرم شناسی اسلامی برخوردار باشد ، لذا با توجه به این که ساز و کار امر به معروف و نهی از منکردر ماهیت خود مبتنی بر پیشگیری ونظارت همگانی است ،و نیز درتالیفات غیر دینی مورد توجه قرار گرفته است ، مصمم گردیدیم دراین نوشتارضمن بررسی تطبیقی بین این راهبردفقهی وتئوری پنجره های شکسته به تحلیل بپردازیم و وجوه افتراق و خلاء های موجود دراین تئوری را با انطباق باراهبردفقهی امر به معروف ونهی از منکربیان نماییم .}, keywords_fa = {جرم,نظارت,راهبرد فقهی امر به معروف و نهی از منکر,تئوری پنجره های شکسته}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_157236.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_157236_0f5f1da2fc1461cc672101813e4b2cb9.pdf} }