@article { author = {khamr, Habib and fariborzi, elham and naseri, nazia sadat}, title = {Designing an empowerment model with the professional development approach of primary school teachers in Zabol city}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {11}, pages = {3410-3433}, year = {2023}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.351932.3738}, abstract = {Today, empowerment with the approach of professional growth and development of teachers is an important issue that should be paid attention to.The purpose of the current research is to design an empowerment model with the approach of professional development of teachers in primary schools in Zabol city. The research method is qualitative and quantitative. To design the model from a qualitative approach and using Delphi research method and expert panel, the most important dimensions and components of teacher empowerment and professional development were selected. In the quantitative part, the questionnaire on the effect of teacher empowerment with the professional development approach was used. The statistical sample of this research is 213 teachers of Zabol city. The reliability of the research tool has been confirmed using Cronbach's alpha. Criterion validity was used to determine the validity of the test to measure the impact of teachers' professional development and empowerment methods. The results of the research showed that job training, job enrichment, participatory management style, delegation of authority, individual motivations, and job attitude are the first to sixth priority.}, keywords = {Empowerment,professional development of teachers,Training,Delegation,Job Enrichment,attitudes,creating motivation}, title_fa = {طراحی مدل توانمندسازی با رویکرد توسعه حرفه ای معلمان مدارس ابتدایی شهر زابل}, abstract_fa = {امروزه توانمندسازی با رویکرد رشد وتوسعه حرفه ای معلمان مساله مهمی است که باید به آن توجه گردد. هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توانمندسازی با رویکرد توسعه حرفه ای معلمان مدارس ابتدایی شهر زابل است. روش پژوهش به صورت کیفی و کمی است. برای طراحی مدل از رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق دلفی و پانل خبرگان مهمترین ابعاد و مؤلفه‌های قابلیت توانمند سازی و توسعه حرفه ای معلمان انتخاب شدند. در بخش کمی از پرسشنامه تأثیر توانمندسازی معلمان با رویکرد توسعه حرفه استفاده شد. نمونه آماری پژوهش در این تحقیق 213 نفر از معلمان شهرستان زابل انتخاب شده اند. پایایی ابزار تحقیق با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شده است. برای تعیین روایی آزمون سنجش تأثیر روش‌های توانمندسازی و توسعه حرفه ای معلمان از روایی ملاک استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش شغلی، غنی سازی شغل، سبک مدیریت مشارکتی، تفویض اختیار، انگیزه‌های فردی، نگرش شغلی به ترتیب اولویت اول تا ششم می باشند.}, keywords_fa = {توانمند سازی,توسعه حرفه ای معلمان,آموزش,تفویض اختیار,غنی‌سازی شغلی,نگرشها,ایجاد انگیزه}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_157257.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_157257_c61af16bab7929849e91fd78cf9c4513.pdf} }