@article { author = {Daneshfar, mohamad Hosein and Heydari, masoud and malmir, mahmood and ashrafy, mahmood}, title = {Analysis of the concept of right, domination and ownership of self and its relationship with suicide and the possibility of criminalizing it}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {11}, pages = {3649-3670}, year = {2023}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.329062.3112}, abstract = {The right to stand has different interpretations in different teachings and schools, and based on this, the scope of authority and freedom of action of individuals has a special meaning. The unanswered question is whether the right holder can waive his right. For example, in one example, does the right to life have to do with the right to die? In Islamic teachings, the right to stand does not mean absolute autonomy. It even excludes an individual. The intellect and the Shari'a, as two protectors and even guides of individual freedom, have an important role in restricting the right to stand. In Islamic law, man is in control of himself, in the sense that he is in control of his time and place. , But he can not take his own life voluntarily, so suicide and murder out of pity and the like are illegitimate in principle. Something does not mean having the right to it. In other words, if domination of the soul and body parts is accepted within the religious and legal framework, it does not mean having the right to the soul and the organs of the body. Items such as the principle of real property, the principle of credit ownership, the principle of inherent ownership are referred to in the authors' writings. There is a possibility for criminalizing it based on the teachings of jurisprudence and criminal law. In the present study, it has also been addressed.}, keywords = {Right,Property,monarchy,Suicide,crime}, title_fa = {واکاوی مفهوم حق، تسلط و مالکیت بر خویشتن و رابطه ی آن با خودکشی وامکان جرم انگاری آن}, abstract_fa = {حق برخویشتن در آموزه ها و مکاتب مختلف دارای تفاسیرمتفاوتی است و براین اساس محدوده اختیار و آزادی عمل افراد معنای خاصی می یابد. پرسش بی پاسخ این است که آیا دارنده ی حق می تواند از حق خود اعراض کند برای نمونه در یکی از مصادیق،آیاحق حیات با حق ممات ملازمه دارد؟درآموزه های اسلامی حق برخویشتن به معنای خودمختاری مطلق نیست که همه ی پرده های اخلاق جمعی و حتی فردی را کنار می نهد.عقل و شرع به عنوان دو حامی و حتی هدایتگر آزادی فردی،نقش مهمی در محدود ساختن حق برخویشتن دارند.در حقوق اسلامی انسان مسلط بر نفس خویش است،به این معنا که بر اوقات و شوون خود مسلط است،اما نمی تواندبه خواست خود حیاتش را سلب کند،لذا اصولا خودکشی و قتل از روی ترحم و مواردی از این دست نامشروع است.درتسلط بر اعضای بدن نیز هر اقدامی که به ضرر شدید غیرعقلایی برخود منجر شود،نامشروع است.از طرفی سلطه داشتن برچیزی به معنای حق داشتن نسبت به آن نیست.به عبارتی اگر تسلط بر نفس واعضای بدن در چارچوب شرعی و قانونی پذیرفته شود، این به معنای داشتن حق برنفس و اعضای بدن نیست.از جمله نظریاتی که در خصوص تسلط برخویشتن می توان نام برد، مواردی همچون اصل مالکیت حقیقی،اصل مالکیت اعتباری،اصل مالکیت ذاتی هستند که در نوشتار نویسندگان به آن شاره شده است.}, keywords_fa = {حق,مالکیت,سلطنت,خودکشی,جرم}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_157282.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_157282_67ee888cdededa5c519825a18d5a3358.pdf} }