@article { author = {Nasseri, Fatemeh and Rezaee, Sadegh}, title = {The effect of disciplinary punishment on improving the citizenship responsibility of female students (a case study of high schools in Tehran)}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {11}, pages = {4153-4169}, year = {2023}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.303681.2268}, abstract = {There has long been controversy over the effectiveness of punishment between different perspectives on psychology and the educational sciences.Proper punishment is one of the most important issues in educating students.The aim of this study was to determine the effect of disciplinary punishment on improving the citizenship responsibility of female students(case study of high schools in Tehran).The research method was quasi-experimental. The measurement tool of the researcher-made questionnaire included a closed-ended question that included the components of disciplinary punishment.The statistical population of 7000 students were selected by stepwise random sampling using Morgan table and then randomly divided into two groups of 180 people in two experimental and control groups.In the experimental group, in two months,9 components of punishment were applied to them.While the control group followed their daily training program during this period and did not receive any training intervention.After the training program,the questionnaire was administered to both groups again.Data analysis showed that the components of punishment (verbal punishment,corporal punishment,punishment for not attending class,referring to parents,lowering grades,fines,deprivation of recreational camps,introduction to the school disciplinary council,deprivation of attention to the teacher Two components of punishment out of nine components have been significantly effective in improving the responsibility of female students in the seventh, eighth, and ninth grades of high school in the experimental group after the end of two months.These results show that disciplinary punishment(punishment of deprivation of recreational camps, deprivation of attention to the teacher)is effective in improving the responsibility of citizenship of female students(case study of high schools in Tehran).}, keywords = {disciplinary punishment,Responsibility,citizenship component,Students}, title_fa = {تاثیر تنبیه انضباطی بر بهبود مسئولیت پذیری شهروندی دانش آموزان دختر(مورد مطالعه مدارس دوره اول دبیرستان شهر تهران)}, abstract_fa = {از دیر باز مناقشه بر میزان اثربخشی تنبیه میان دیدگاه مختلف روانشناسی و علوم تربیتی وجود داشته است. تنبیه درست و به جا از جمله مسائل مهم در تعلیم و تربیت دانش آموزان است. پژوهش با هدف تعیین تأثیر تاثیر تنبیه انضباطی بر بهبود مسئولیت پذیری شهروندی دانش آموزان دختر(مورد مطالعه مدارس دوره اول دبیرستان شهر تهران)بود.روش تحقیق نیمه آزمایشی بود.ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته شامل سؤال بسته پاسخ بودکه مؤلفه های تنبیه انضباطی رادر برگرفت.جامعه آماری 7000 نفر از دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدندوسپس ‌طور تصادف در دو گروه 180 نفری در دو گروه آزمایش(مدارس غیردولتی)و کنترل(مدارس دولتی) جایگزین شدند. گروه آزمایش دردو ماه ، 9 مولفه تنبیه ای برایشان اعمال شد، در حالی که گروه کنترل در طی این مدت برنامه تربیتی روزانه خود رادنبال می کردوهیچ‌گونه مداخله تربیتی دریافت نکردند.پس از اجرای برنامه تربیتی، مجددا پرسشنامه برروی هردو گروه اجرا گردید. تحلیل داده‌ها نشان دادکه مولفه های تنبیه(تنبیه گفتاری،تنبیه بدنی،تنبیه منع از حضور در کلاس ،ارجاع به اولیا،کم کردن نمره،جریمه های درسی،محرومیت از اردوهای تفریحی،معرفی به شورای انضباطی مدرسه،محرومیت از توجه به معلم) بر بهبود مسئولیت پذیری دانش‌آموزان دختر پایه هفتم هشتم نهم دبیرستان درگروه آزمایش پس ازپایان دو ماه ، دو مولفه ی تنبیه از بین نه مولفه بطور معناداری مؤثر بوده است.این نتایج نشان می‌دهد که تنبیه انضباطی (تنبیه محرومیت از اردوهای تفریحی ، محرومیت از توجه به معلم)بر بهبود مسئولیت پذیری شهروندی دانش آموزان دختر(مورد مطالعه مدارس دوره اول دبیرستان شهر تهران) تأثیرگذار می‌باشد.}, keywords_fa = {تنبیه انضباطی,مسئولیت پذیری,مولفه شهروندی,دانش آموزان}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_157315.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_157315_c159614c65247bd56b633d7ac11f3a63.pdf} }