@article { author = {Alikhany, Rasol and Fallah, Akbar and Kheyrollahi, Mohammad Ali}, title = {Proving jurisprudence in creating an Islamic government}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {11}, pages = {4191-4201}, year = {2023}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.305525.2328}, abstract = {According to the jurisprudential literature, the right of sovereignty belongs only to God, the Prophet and the Infallibles (AS); This type of government is a government of justice, which strengthens the Islamic rules and the supremacy of the right, and ultimately leads to the realization of justice in society. In Western political thought, God's legislative lordship is denied, and the source of the legitimacy of governments is determined by social contracts. In this type of view, government is a customary matter in which religion and sharia have no right to interfere and withdraw from the political sphere. Political science is also based on the above basis and the governing propositions follow it. But in jurisprudential political thought, the divine legislative lordship includes all social aspects of societies, including sovereignty. Therefore, it is necessary to apply political propositions and issues on the basis of divine installation. Therefore, it is necessary to apply political propositions and issues on the basis of divine installation.}, keywords = {Ruling installation,types of legitimacy,Islamic Government,Jurisprudence}, title_fa = {اثبات فقه در ایجاد حکومت اسلامی}, abstract_fa = {طبق ادبیات فقهی حق حاکمیت تنها از آن خدا و رسول و معصومین(ع) می باشد؛که درعصر غیبت بواسطه فقهاء استمرار می یابد و این جایگاه واثبات حکومت در فقه، برخاسته از یک نیاز اجتماعی در قبال عملکرد فقه درحوزه حکومت داری است؛ این نوع حکومت، حکومت عدل است؛که باعث تقویت شدن احکام اسلامی وبرتری حق ودرنهایت باعث تحقق یافتن عدالت درجامعه خواهد شد. دراندیشه های سیاسی غربی ربوبیت تشریعی خداوند انکار می شود و منشأ مشروعیت حکومت ها قراردادهای اجتماعی تعیین است. در این نوع دیدگاه ها،حکومت، امری عرفی است که دین و شریعت حق دخالت در آن را نداشته و خود را ازساحت های سیاسی کنار می کشد. علوم سیاسی هم بر اساس مبنای فوق شکل گرفته است و گزاره های حاکم بر آن هم از این مبنا تبعیت می نماید. اما در اندیشه سیاسی فقهی،ربوبیت تشریعی الهی شامل همه شؤون اجتماعی جوامع از جمله حاکمیت می شود. بنابراین لازم است گزاره ها و مسائل سیاسی بنا بر مبنای نصب الهی تطبیق گردد.}, keywords_fa = {نصب حاکم,گونه های مشروعیت,حکومت اسلامی,فقه}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_157317.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_157317_d371230a8b46b06d103e0953162ea91a.pdf} }