@article { author = {Karimi, Majid and Majedi, Nima and saffari, leili and Kalhor, Hossein}, title = {Analyzing the challenges of developing virtual businesses in the field of sports services and providing suitable solutions}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {11}, pages = {5918-5932}, year = {2023}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.359762.3904}, abstract = {The purpose of this research was to analyze the challenges of developing virtual businesses in the field of sports services and to provide suitable solutions. The research method is qualitative. The statistical population included all sports managers (clubs, boards, sports pages, etc.) and trainers and athletes active in the field of sports services. A sufficient statistical sample was selected based on theoretical saturation in a targeted non-probabilistic manner and snowball technique (16 people and 13 documents). The validity of the tool was evaluated using qualitative methods. Thematic analysis was used to analyze the data. Finally, 7 main challenges of budget, tax system, economic fluctuations, participation in virtual space, knowledge and virtual information, cultural barriers and branding were extracted and the necessary solutions were presented in this field. According to the research results, it can be said that the development of virtual sports business in providing sports services suffers from many challenges and these challenges have different aspects, but by improving the challenges and eliminating them, we can expect the development of virtual sports business in the field of sports services.}, keywords = {virtual business,sports,sports services,challenges of developing sports services}, title_fa = {تحلیل چالش‌های توسعه کسب‌وکارهای مجازی در حوزه خدمات ورزشی و ارائه راهکارهای مناسب}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر تحلیل چالش‌های توسعه کسب‌وکارهای مجازی در حوزه خدمات ورزشی و ارائه راهکارهای مناسب بود. روش تحقیق از نوع کیفی می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران ورزشی (باشگاه‌ها، هیئت‌ها، پیج‌های ورزشی و ...) و مربیان و ورزشکاران فعال در عرصه خدمات ورزشی) بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به‌صورت غیر احتمالی هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب گردید (16 نفر و 13 سند). روایی ابزار با استفاده از روش‌های روایی سنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل تماتیک استفاده شده است. نهایتاً 7 چالش اصلی بودجه، نظام مالیاتی، نوسانات اقتصادی، مشارکت در فضای مجازی، دانشی و اطلاعاتی مجازی، موانع فرهنگی و برندسازی استخراج شد و راهکارهای لازم در این زمینه ارائه گردید. با توجه به نتایج تحقیق می‌توان گفت که توسعه کسب‌وکار مجازی ورزشی در ارائه خدمات ورزشی از چالش‌های زیادی رنج می‌برد و این چالش‌ها دارای جنبه‌های مختلفی می‌باشد، اما با بهبود چالش‌ها و بر طرف کردن آن‌ها، می‌توان انتظار توسعه کسب‌وکار مجازی ورزشی در حوزه خدمات ورزشی را داشت.}, keywords_fa = {کسب ‌و کار مجازی,ورزش,خدمات ورزشی,چالش‌های توسعه خدمات ورزشی}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_157439.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_157439_b0d9928aa8e732d2f09ceb8881011c8b.pdf} }