@article { author = {Shalbaf Shirvani, Mahdi and Razini Rahmani, EbrahimAli and Rahimi, Abdolrahim and Mohaghegh, Nader}, title = {Investigating the effect of announcing participation in green supply chain programs on the company's market share with emphasis on the role of customer pressure}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {11}, pages = {5976-5984}, year = {2023}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.353991.3791}, abstract = {This research was conducted to measure the role of customer pressure on the reaction of the company's market share to the announcement of participation in green supply chain programs. The data used in this research is the financial information of companies that were present in the stock market during the years 1382 to 1392 and did not leave it. The research data were analyzed by preparing control charts and estimating logistic and linear regression models, and the research results indicated that the type of industry as a measure of customer pressure has an effect on the participation of companies in green supply chain management. The participation of companies in green supply chain management leads to a decrease in their stock prices. Also, the results showed that in non-intermediate industries, where the pressure from customers on the announcement of the company's participation is greater, the announcement of the company's participation in the green supply chain activities will have a less reducing effect on its stock price.}, keywords = {Green supply chain,partnership announcement,Market Share,customer pressure. }, title_fa = {بررسی تاثیر اعلام مشارکت در برنامه‌های زنجیره تامین سبز بر سهم بازار شرکت با تاکید بر نقش فشار مشتریان}, abstract_fa = {این تحقیق به جهت سنجش نقش فشار مشتریان بر واکنش سهم بازار شرکت به اعلام مشارکت در ‏برنامه‌های زنجیره تامین سبز انجام شده‌است،‎ ‎تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه اجرا پیمایشی می‌باشد. داده‌های مورد استفاده در پژوهش حاضر اطلاعات مالی ‏موجود شرکت‌هایی است که طی سال‌های 1382 الی 1392 در بورس حضور داشته و از آن خارج نشده‌اند. داده‌های تحقیق با استفاده از تهیه نمودارهای کنترلی و تخمین مدل های رگرسیون لجستیک و خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتایج تحقیق حاکی از آن بود که نوع صنعت به عنوان معیار فشار مشتریان بر مشارکت شرکت‌ها در مدیریت ‏زنجیره تامین سبز اثرگذار است و اعلام مشارکت شرکت‌ها در مدیریت زنجیره تامین سبز، منجر به کاهش قیمت ‏سهام آنها می‌گردد. همچنین نتایج نشان داده در صنایع غیرواسطه که فشار وارده از سوی مشتریان بر اعلام مشارکت شرکت بیشتر ‏است، اعلام مشارکت شرکت در فعالیت‌های زنجیره تامین سبز، اثر کاهنده کمتری بر قیمت سهام آن خواهد ‏داشت.}, keywords_fa = {زنجیره تامین سبز,اعلام مشارکت,سهم بازار,فشار مشتریان}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_157443.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_157443_d3bf73105141bdf168d3fe4a756816e7.pdf} }