@article { author = {Fallahi, Mohammadhadi and Heidari, Zeinab and Moridi, Behzad}, title = {Investigating the process of persuasion in the debates of the twelfth period of the Iranian presidential election}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {11}, pages = {6199-6217}, year = {2023}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.312153.2557}, abstract = {Using the process of persuasion, politicians seek to control their minds and try to impose their desires in the form of this process. When persuading the audience, two positive and negative poles and a set of actions related to them are imagined, and the politicians try to convince the audience to accept the positive pole and reject the negative pole. This study examines the process of persuasion in the debates of the candidates of the twelfth presidential election. The Hovland Persuasion Model, Van Dijk's ideological square, and the Elaboration Likelihood Model were the patterns used in this study. The results show that each of the candidates used different persuasive methods according to their scientific and social level and the audience; But overall, transforming and, consequently, highlighting one's own pole and marginalizing another pole has been an effective way of engaging the general public, especially the president-elect. The words used for the “self” had a positive semantic load and the words used about the “other” had a negative load.}, keywords = {persuasion,debate,elections,Presidency,Iran}, title_fa = {بررسی فرایند اقناع و مجاب سازی در مناظره های دوره ی دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری ایران}, abstract_fa = {سیاستمداران با بهره‌گیری از فرایند اقناع، به دنبال کنترل اذهان هستند و تلاش می‌کنند تا خواسته‌های خود را در قالب این فرایند، القا کنند. به هنگام اقناع مخاطب، دو قطب مثبت و منفی و مجموعه‌ی اعمال و کردار مربوط به آنان، متصور است و تلاش سیاستمداران، متقاعد کردن مخاطب به پذیرش قطب مثبت و طرد قطب منفی است. در این پژوهش به بررسی فرایند اقناع در مناظره‌های نامزدهای دوره‌ی دوازدهم انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخته شده است. الگوهای هاولند، مربع ایدئولوژیک وندایک و الگوی حقیقت‌نمایی تفسیرشناختی، الگوهای مورد استفاده در این پژوهش بودند. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از آن است که هر یک از نامزدها با توجه به سطح علمی و اجتماعی خود و مخاطبان، از شیوه‌های مختلف اقناعی استفاده کرده‌اند؛ اما درمجموع، دگرسازی و به تبع آن برجسته‌کردن قطب خودی و به حاشیه‌راندن قطب دیگری، روشی کارآمد برای جذب مخاطب عام جامعه بوده-است که به‌ویژه، توسط رییس‌جمهور برگزیده، به‌کار گرفته شد. واژه‌های به‌کارگرفته شده برای قطب خودی، دارای بار معنایی مثبت و واژه‌های به‌کارگرفته شده درباره‌ی دیگری، حامل معنای منفی بودند.}, keywords_fa = {اقناع,مناظره,انتخابات,ریاست جمهوری,ایران}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_157468.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_157468_d2ae56d676a4addd278b89628ba339cc.pdf} }