@article { author = {doodman, parvane and mashinchi, aliasghar and hashemi, seyed ahmad and ghaltash, abas}, title = {Develop a model of a spiritualist education organization based on grounded theory}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {11}, pages = {5042-5059}, year = {2023}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.340622.3427}, abstract = {The purpose of this study was to develop a conceptual model of a spiritualist education organization. The research method was paradigm model. Potential research participants were key experts familiar with the field of spirituality. Data analysis was performed by coding method in three stages of open coding, axial coding and selective coding. To validate the data obtained from the interview, the methods of reviewing the participants and reviewing the non-participating experts in the research were used. The results showed that the paradigm model of the spiritualist education organization has 172 open codes, 18 central codes and 6 elective codes that include the underlying conditions (existence of cultural-social contexts of excellence in society, existence of spiritual social models, structure of education And excellence-oriented education), causal conditions (existence of grown manpower, supportive atmosphere in the organization), intervening factors (organizational incentives, facilitator rules and regulations), central phenomenon (spiritual education organization), strategies (Modeling - qualification, providing material and spiritual incentives, creating appropriate contexts, formulating institutional support strategies) and consequences (individual growth and development, organizational growth and productivity, the formation of a spiritual and developed community ) Are.}, keywords = {educational system,Spiritualism,Spiritualist Organization,contextual theory}, title_fa = {تدوین مدل سازمان آموزش و پرورش معنویت گرا مبتنی بر گراندد تئوری}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی مفهومی سازمان آموزش و پرورش معنویت‌گرا بود. روش پژوهش از نوع الگوی پارادایمی بود. مشارکت‌کنندگان بالقوه پژوهش، متخصصان کلیدی آشنا به حوزه معنویت گرایی بودند. تحلیل داده‌ها با روش کد گذاری و در سه مرحله کدگذاری باز، کد گذاری محوری و کد گذاری انتخابی صورت گرفتند. برای اعتبار داده های حاصل از مصاحبه از روش های بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت‌کننده در پژوهش استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل پارادایمی سازمان آموزش و پرورش معنویت‌گرا دارای 172 کد باز، 18 کد محوری و 6 کد انتخابی می باشد که شامل شرایط زمینه ای(وجود بسترهای فرهنگی - اجتماعی تعالی محور در جامعه، وجود الگوهای اجتماعی معنوی، ساختار آموزش و پرورش تعالی محور)، شرایط علی(وجود نیروی انسانی رشد یافته، فضای حمایتی در سازمان)، عوامل مداخله گر(مشوق‌های سازمانی، قوانین و مقرارت تسهیل گر)، پدیده محوری(سازمان آموزش و پرورش معنویت گرا)، استراتژی ها(الگوسازی – شایسته گزینی، ارائه مشوق های مادی و معنوی، ایجاد بسترهای مناسب، تدوین استراتژی های حمایت نهاد‌ی) و پیامدها(رشد و توسعه‌ی فردی، بالندگی و بهره‌وری سازمانی، شکل‌گیری جامعه معنوی و رشد یافته) می‌باشند.}, keywords_fa = {نظام آموزشی,معنویت گرایی,سازمان معنویت گرا,نظریه زمینه ای}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_157526.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_157526_9b16fddecc7064314ccc62e681074be2.pdf} }