@article { author = {nadali, rana and shekarchi, mohsen and atrian, faramarz}, title = {Iran's and European Union's criminal justice policy for competition disruption}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {4}, number = {1}, pages = {504-527}, year = {2021}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.362584.3990}, abstract = {AbstractOne of the requirements of a stable judicial system is the existence of a desirable and appropriate criminal justice policy, therefore, it should be said that one of the executive requirements regarding anti-competitive practices is the existence of specialized authorities and a special judicial process to deal with these violations. Accordingly, in competition law, the institution in charge of combating anti-competitive practices is defined as "competition authority". In other words, "the authority of competition is the institution or group of institutions that is the guarantor of the implementation of the competition law." These authorities, in the case of effective functioning, have a fundamental role and position in realizing the goals of competition law. A part of the competition laws of the countries is usually dedicated to the definition of these authorities, the explanation of the structure, the limits of duties and powers, and the rules governing these institutions. In Iranian law, Articles 53 to 71 of the Law on the Implementation of General Policies, Article 44 of the Constitution deal with this matter, and in it, the only authority to deal with anti-competitive practices is the Competition Council, and the National Competition Center and the Review Board are affiliated institutions of this council.}, keywords = {Key Words: Competition,Criminal policy,Judiciary,European Union,Disruption}, title_fa = {سیاست جنایی قضایی ایران و اتحادیه اروپا در قبال اخلال در رقابت}, abstract_fa = {یکی از بایسته های یک نظام قضایی پایدار وجود سیاست جنایی قضایی مطلوب و مناسب است از همین رو باید گفت یکی از ملزومات اجرایی در مورد رویه‌های مخل رقابت، وجود مراجع تخصصی و فرآیند دادرسی خاص، جهت رسیدگی به این تخلفات می‌باشد. بر همین اساس، در حقوق رقابت از نهاد متولی مبارزه با رویه‌های مخل رقابت، تحت عنوان «مقام رقابت» تعبیر می‌شود. به عبارت دیگر «مقام رقابت نهاد یا مجموعه نهادهایی است که ضامن اجرای قانون رقابت است» این مراجع در صورت عملکردی کارا، در تحقق اهداف حقوق رقابت دارای نقش و جایگاهی اساسی می‌باشند. بخشی از قوانین رقابت کشورها معمولاً به تعریف این مراجع، تبیین ساختار، حدود وظایف و اختیارات و قواعد ناظر بر این نهادها اختصاص داده شده است. در حقوق ایران مواد ۵۳ تا ۷۱ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به این امر پرداخته و در آن تنها مرجع رسیدگی به رویه‌های مخل رقابت شورای رقابت بوده و مرکز ملی رقابت و هیأت تجدیدنظر از نهادهای وابسته به این شورا هستند در این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی . کلیات قواعد و مقررات مربوط به رسیدگی به رویه های مخل رقابت در اتحادیه اروپا نیز در مواد 103،104 و 105 معاهده عملکرد اتحادیه اروپا بیان شده است. دستاورد عمده اینپژوهش تبین سیاست جنایی قضایی ایران و سپس سیاست جنایی قضایی اتحادیه اروپا در خصوص این اعمال را بیان خواهیم نمود. :}, keywords_fa = {رقابت,سیاست جنایی,قضایی,اتحادیه اروپا,اخلال}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_157642.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_157642_815b0e63c3f289cb8bd57799c6b41fd1.pdf} }