@article { author = {behnamnia, mohamad and shahryari, sirous}, title = {Jurisprudential and legal study of the sale of body parts in Iranian jurisprudence and law}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {3}, number = {1}, pages = {-}, year = {2020}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.348422.3623}, abstract = {Transaction of human organs is one of the emerging topics that jurists and jurists have studied the nature and effects of jurisprudence and law. The development of medical knowledge in various dimensions, human life has undergone extensive changes and provided new methods of separation and transplantation of human organs, but in parallel with this ability, complex and new issues. Others in the humanities, such as psychology, sociology, law, and jurisprudence, address the legal status of members, as well as the relationship of human beings to their organs, which requires knowledge of them. In the past, the most important intellectual benefit of organs was Their use was for the sake of one's own life, and because they did not benefit from it for any other reason, they did not consider it their property, and even after being cut off due to deadness and impurity, they did not consider it permissible to possess it. The human body is a vital reason for some people to have vital benefits There is no human being who has no rights over his members and cannot interfere in it. Assuming that custom considers the organs of the body to have economic value and tax, does the legislator also consider its economic value valid? In this article, we examine its arguments with a library method and descriptive analysis}, keywords = {Jurisprudence,Law,sale,Body Parts,Iran}, title_fa = {بررسی فقهی و حقوقی بیع اعضا بدن در فقه و حقوق ایران}, abstract_fa = {معاملۀ اعضای بدن انسان از موضوعات نوظهوری است که فقهاوحقوقدانان به بررسی ماهیت وآثار فقهی وحقوقی آن پرداخته.با پیشرفت دانش پزشکی،امکان پیوند اعضای بدن انسان زنده و مرده به افراد نیازمند و نجات جان افراد از مرگ برای بازگرداندن بیمار به جامعه برای ادامۀ فعالیت های روزمره وگذران زندگی خود وخانواده محقق شد.پیشرفت دانش پزشکی در ابعاد مختلف، زندگی بشر را با تحولات گسترده ای رو به رو ساخته و شیوه های نوین جداسازی و پیوند اعضای بدن انسان را فراهم آورده، اما به موازات این توانایی،مسائل پیچیده و جدید دیگری در رشته های علوم انسانی همچون روانشناسی،جامعه شناسی،حقوق و فقه نسبت به وضعیت حقوقی اعضاوهمچنین رابطه انسان با اعضای بدن خویش مطرح میشود که ضرورت دارد تا دانش های مربوط به آن ها بپردازند.در گذشته، مهم ترین منفعت عقلایی اعضای بدن، استفاده از آن ها در جهت زندگی خود فرد بود و به دلیل این که منفعت دیگری از آن نمی بردند، آن را مال ندانسته و حتی پس از قطع شدن به علت میته و نجس بودن هیچ تصرفی را در آن جایز نمی دانستندولی در حال حاضر اعضای بدن انسان برای بعضی از افراد دارای منفعت حیاتی فلذا دیگر دلیلی ندارد که انسان نسبت به اعضای خود، هیچ حقی نداشته و نتواند در آن دخل و تصرفی کند. با فرض این که عرف اعضای بدن را دارای ارزش اقتصادی و مالیت بداند،آیا قانونگذار نیز ارزش اقتصادی آن را معتبر میداند؟در این نوشتار با روش کتابخانه ای و توصیفی تحلیلی ادله آن را مورد بررسی قرار می دهیم.}, keywords_fa = {فقه,حقوق,بیع,اعضا بدن,ایران}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_157829.html}, eprint = {} }