@article { author = {yazdanpanah, mohsn and marzooghi, rahmatolah}, title = {A comparative study of the content of books in the official curriculum of Iranian experimental science education with Japan, Germany, England, France and the United States}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {12}, pages = {1883-1906}, year = {2023}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.333194.3221}, abstract = {In this study, among the various elements of the curriculum, the content element of books in the curriculum of selected countries was examined and compared. The research method in this study with a comparative approach was a combination of qualitative and quantitative study. The help is a winning model that was done in four stages of description, interpretation, proximity and comparison. For this purpose, to study the content element, the content of the field of earth sciences and biology textbooks of elementary school in Iran, Japan, England, France, Germany and the United States were studied and in a small part, William Rumi's quantitative content analysis technique was used. For this purpose, the level of active (research-oriented) content of experimental science textbooks in each of the selected countries was determined and compared according to the formula of William Rumi. The results of the present study showed that there are similarities and differences in the content of experimental science books in Iran with Japan, Germany, England, France and the United States. Based on the results of the present study, it was found that the textbooks of Japan, Germany, England, France and the United States, as well as Iran; All have an active and research-oriented approach, which is seen to varying degrees in all countries studied. However, this issue was stronger in some countries, including the United States and Japan, and in these two countries; The level of activity of books has been more than other countries}, keywords = {"Teaching Experimental Sciences",Comparative Study ",Curriculum",Content Analysis of Books ",Active Approach"}, title_fa = {بررسی تطبیقی عنصر محتوای کتب در برنامه درسی رسمی آموزش علوم تجربی ایران با ژاپن ، آلمان، انگلستان ،فرانسه و آمریکا}, abstract_fa = {در این تحقیق از بین عناصر مختلف برنامه درسی ، عنصر محتوای کتب در برنامه درسی کشورهای منتخب بررسی و مقایسه گردید .روش تحقیق در این پژوهش با رویکرد تطبیقی، تلفیقی از مطالعه ی کیفی و کمی بود که قسمت کیفی، یک پژوهش توصیفی–تحلیلی به کمک الگوی بردی است که در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام شد. بدین منظوربرای مطالعه ی عنصر محتوا ، محتوای بخش علوم زمین و زیست کتب درسی علوم تجربی مقطع ابتدایی کشورهای ایران ، ژاپن ، انگلستان ، فرانسه ، آلمان و آمریکا بررسی و مطالعه گردید و در بخش کمی از تکنیک تحلیل محتوای کمی ویلیام رومی استفاده شد. بدین منظور میزان فعال (پژوهش محور)بودن محتوای کتب درسی علوم تجربی مقطع ابتدایی هریک از کشورهای منتخب باتوجه به فرمول ویلیام رومی تعیین و مقایسه شد. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که شباهت ها و تفاوت هایی در خصوص محتوای کتب علوم تجربی در کشور ایران با کشورهای ژاپن، آلمان، انگلستان، فرانسه و آمریکا وجود دارد. براساس نتایج تحقیق حاضر مشخص شد که کتب درسی کشورهای ژاپن، آلمان، انگلستان، فرانسه و آمریکا و همچنین ایران؛ همگی رویکردی فعال و پژوهش محور دارند که این مساله به میزانهای مختلف در تمامی کشورهای مورد مطالعه دیده می شود. هرچند این مسئله در برخی کشورها از جمله آمریکا و ژاپن قوی تر بود و در این دو کشور؛ میزان فعال بودن کتب بیش از سایر کشورها بوده است}, keywords_fa = {" آموزش علوم تجربی",مطالعه تطبیقی ",برنامه درسی",تحلیل محتوای کتب",رویکرد فعال"}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_158296.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_158296_ce8e58078ea18a610f4a73ea62b6eb28.pdf} }