@article { author = {Jafariniya, Saeed and Hassanpour, Akber and Kheirandish, Mehdi and Sidai, Seyed Rasoul}, title = {Designing a model for human capital development in the service industry (banking) with a qualitative approach and systematic review}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {12}, pages = {2149-2171}, year = {2022}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.314296.2608}, abstract = {Human capital is one of the most important requirements of transformation strategies in the banking industry and understanding the concept of human capital will be one of the methods of strategic capacity building of human resources. The purpose of this applied research is to design a model of the nature of the model of human capital development in the service industry (banking) with a qualitative approach and systematic review of previous studies. In the first stage, in order to review the design background of the human capital development model, the results and findings of previous researchers have been analyzed in the form of a systematic review method. In this method, according to the research background on human capital development, the prerequisites and postpositions of previous models were completely extracted to design the components of the model. Finally, to confirm the model, managers and experts in the banking industry were interviewed and examined by content analysis.In the qualitative method, which was performed using the content analysis strategy, a semi-structured interview was used to collect data. Interviews with 15 banking experts were conducted purposefully to the point of theoretical saturation. Data analysis in qualitative method was performed in three stages of extracting basic, organizing and inclusive concepts. After analyzing the research data, two dimensions Includes general dimension with individual, interpersonal and communication components and professional dimension with organizational competence, specialized skills and professional ethics components were identified.}, keywords = {model,human capital development,banking industry,Theme Analysis. Systematic review}, title_fa = {طراحی مدل توسعه سرمایه انسانی در صنعت خدمات (بانکداری) با رویکرد کیفی و مرور سیستماتیک}, abstract_fa = {سرمایه انسانی از مهم‌ترین الزامات راهبرد‌های تحول در صنعت بانکداری است و درک مفهومی سرمایه انسانی یکی از روش‌های ظرفیت‌سازی راهبردی منابع انسانی خواهد بود. هدف از این پژوهش کاربردی طراحی الگوی ماهیت مدل توسعه سرمایه انسانی در صنعت خدمات( بانکداری) با رویکرد کیفی و مرور سیستماتیک مطالعات قبلی است. در مرحله اول جهت مرور پیشینه طراحی مدل توسعه سرمایه انسانی به تحلیل نتایج و یافته های محققین قبلی در قالب روش مرور سیستماتیک پرداخته شده است. در این روش با توجه به پیشینه پژوهش ‌درباب توسعه سرمایه انسانی، پیش‌آیندها و پس‌آیندهای مدل های قبلی به طور کامل برای طراحی مولفه‌های مدل استخراج شد. و در نهایت برای تایید مدل با مدیران و خبرگان صنعت بانکداری مصاحبه شد و با روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت. در روش کیفی که با استفاده از راهبرد تحلیل مضمون انجام شده است از مصاحبه نیمه ساختاریافته جهت گردآوری داده‌ها استفاده شد. مصاحبه‌ها با 15 نفر از خبرگان حوزه بانکی به‏صورت هدفمند تا مرحله اشباع نظری انجام شد. تحلیل داده‌ها در روش کیفی در سه مرحله استخراج مفاهیم پایه، سازمان‌دهنده و فراگیر انجام شد. پس از تحلیل داده های پژوهش، دو بعد توسعه سرمایه انسانی شامل بعد عمومی با مؤلفه های فردی، بین فردی و ارتباطی و بعد حرفه ای با مؤلفه های شایستگی سازمانی، مهارت های تخصصی و اخلاق حرفه ای شناسایی شدند.}, keywords_fa = {الگو,توسعه سرمایه انسانی,صنعت بانکداری,تحلیل مضمون. مرور سیستماتیک}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_158315.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_158315_a02ed81f319d02b8806d016cc432b5e5.pdf} }