@article { author = {Amini Zare, Simin and Jahanian, Ramezan and Irannejad, Parisa}, title = {Evaluating the scientific and moral status of Farhangian University lecturers based on the indicators of Islamic teachings}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {3}, number = {4}, pages = {3246-3268}, year = {2021}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.365405.4069}, abstract = {The educational system of any country is not organized except by the capable hands of the interested teachers of that country; Meanwhile, no matter how much the level of knowledge, ability, skill, professional and specialized qualifications, and most importantly, their organizational affiliation and decision-making authority is higher and higher; That system will be more successful, more dynamic and more effective. In the meantime, the main motto of Farhangian University is "Education-centered University" which is rooted in religious teachings and observes the religious and Quranic view. Referring to the honorable verse "And Yazkihim wa Ya'lamhim al-Katab wal-Hikmah" (Holy Quran, Surah Juma, verse 2), in the Quranic and Islamic educational system, cultivation is always mentioned over previous education, and this indicates the need for more special attention to education. Is. Farhangian University lecturers, along with their role in "training future teachers"; They play an important role in "improving human resources in the education system". In the current research, which is "applied" in terms of the type of goal; "Descriptive-survey" research method with "mixed (qualitative-quantitative)" strategy has been used. Descriptive research projects lead to the formation and creation of an image of a special phenomenon. Descriptive studies mainly include relatively large statistical samples. These studies are a description of a situation or a definition of a set of attitudes, perceptions and behaviors that are observed and analyzed at a specific point in time and a location. Achieving the lofty ideals of the holy system of the Islamic Republic of Iran requires}, keywords = {System,Development,Islamic,Islamic Republic}, title_fa = {ارزیابی جایگاه علمی و اخلاقی مدرسان دانشگاه فرهنگیان بر اساس شاخص های آموزه های اسلامی}, abstract_fa = {نظام آموزشی هیچ کشوری جز به دست توانمند معلمان علاقمند آن کشور سامان نمی‌یابد؛ در این میان هراندازه سطح دانش، توانایی، مهارت، صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی و از همه مهم‌تر تعلق سازمانی و اختیار تصمیم‌گیری آنان بیشتر و بالاتر باشد؛ آن نظام، موفق‌تر، پویاتر و موثرتر خواهد بود در این میان شعار محوری دانشگاه فرهنگیان، «دانشگاه تربیت محور» است که ریشه در آموزه‌های دینی دارد و ناظر به نگاه دینی و قرآنی است. با استناد به آیه شریفه «و یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمه» (قرآن کریم، سوره مبارکه جمعه، آیه۲)، در نظام آموزشی قرآنی و اسلامی، همیشه تزکیه بر تعلیم مقدم ذکر شده است و این نشانگر ضرورت توجه ویژه تر به تربیت و پرورش است. مدرسان دانشگاه فرهنگیان، در کنار نقشی که در «تربیت معلمان آینده» دارند؛ نقش مهمی در «بهسازی نیروی انسانی در نظام تعلیم و تربیت» دارند. در پژوهش حاضر که از نظر نوع هدف، «کاربردی» می‌باشد؛ از روش تحقیق «توصیفی- پیمایشی» با راهبرد «آمیخته (کیفی- کمی)» استفاده شده است. طرح‌های تحقیق توصیفی موجب شکل‌گیری و ایجاد تصویری از یک پدیده ویژه می‌گردند. مطالعات توصیفی عمدتا در برگیرنده نمونه‌های آماری نسبتا زیادی هستند. این مطالعات توصیفی از یک موقعیت یا تعریفی از یک مجموعه نگرش‌ها، طرز تلقی‌ها و رفتارهای می‌باشند که در یک مقطع زمانی خاص و یک موقعیت مکانی مورد مشاهده و شنجش قرار می‌گیرند. دستیابی به آرمان های بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مستلزم تلاش همه جانبه در کلیه ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی است.}, keywords_fa = {نظام,توسعه,اسلامی,جمهوری اسلامی}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_158922.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_158922_d74c8e2305539bb34b9b89c04b0df77e.pdf} }