@article { author = {sabet, somaye and goodarzvand, mehrdad and rezaiekilidbari, hamidreza and rezaiedizgah, morad}, title = {The effect of mentoring on career outcomes mediated by knowledge management and modification of biographical characteristics}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {4}, number = {3}, pages = {-}, year = {2021}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.290749.1824}, abstract = {Today, mentoring programs are one of the effective methods and strategies for training and development of employees, which are used for the survival of organizations and maximizing the efficiency of employees, equipping them against scientific and environmental changes. Commits to learning, training, improving performance and improving their abilities. Therefore, the purpose of this study was to assess the mediating role of knowledge management and the moderating role of biographical characteristics in the relationship between mentoring and career outcomes. The applied research is descriptive-correlational and the statistical population of the study includes the governorates of Guilan province. Based on 23 governorates in this province, the sample size was estimated by relative sampling method and based on Cochran's formula of 231 people. Data collection tool was a questionnaire whose validity was assessed by content validity method and its reliability was estimated by Cronbach's alpha higher than 0.7. To analyze the data, the structural equation modeling method based on the partial least squares approach was used by Smart PLS3 statistical software. Findings showed that knowledge management has a mediating role in the relationship between mentoring programs and job outcomes. Also, the moderating role of education and work experience variable in the relationship between mentoring (implementation) and knowledge management was confirmed.}, keywords = {Mentoring programs,career outcome,Knowledge Management,biographical features}, title_fa = {تاثیر منتورینگ بر پیامدهای شغلی با میانجی گری مدیریت دانش و تعدیل گری ویژگی های زندگی نامه ای}, abstract_fa = {امروزه برنامه های مِنتورینگ(هدایت گری) یکی از روش ها و استراتژی های کارآمد جهت آموزش و توسعه کارکنان است که به منظور بقای سازمان ها و به حداکثر رساندن بازده کارکنان مورد استفاده قرار گرفته، آنها را در برابر تغییرات علمی و محیطی مجهز نموده و نسبت به یادگیری، آموزش، بهبود عملکرد و ارتقای توانایی های شان متعهد می کند. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر، سنجش نقش میانجی مدیریت دانش و نقش تعدیل‌گر ویژگی‌های زندگی‌نامه ای در رابطه بین منتورینگ(هدایت گری) و پیامدهای شغلی است. پژوهش کاربردی، از نوع توصیفی بوده – همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل فرمانداری‌های استان گیلان هستند که براساس 23 فرمانداری موجود در این استان، حجم نمونه به روش نمونه گیری نسبتی و براساس فرمول کوکران 231 نفر برآورد گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که روایی آن به روش روایی محتوا و پایایی آن به توسط آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 برآورد گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزیی توسط نرم افزار آماری Smart PLS3 استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که مدیریت دانش در رابطه بین برنامه های منتورینگ و پیامدهای شغلی نقش میانجی دارد. همچنین نقش تعدیل‌گر متغیر تحصیلات و سابقه شغلی در رابطه بین اجرای منتورینگ(هدایت گری) و مدیریت دانش مورد تایید قرار گرفت.}, keywords_fa = {برنامه های منتورینگ,پیامد شغلی,مدیریت دانش,ویژگیهای زندگی نامه ای}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_164063.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_164063_dfc868d8eda37141399e1e7c17410a90.pdf} }