@article { author = {Mahmoodi, Mehdi and Masoudi, Jahangir and Karami, Morteza}, title = {Explaining the narrative approach in educational leadership with an emphasis on Ricoeur's opinions about narrative and time}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {4}, number = {4}, pages = {2887-2910}, year = {2022}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2023.380535.4225}, abstract = {The narrative approach is one of the most prominent approaches in designing new educational models. This article, with the aim of explaining the narrative approach in educational leadership, first describes the state of the contemporary world and the existing ideas in educational leadership in order to show the need to change the approach in educational leadership. To emphasize the importance of the narrative approach, the analysis of the narrative components in the hermeneutic thoughts of Paul Ricoeur has been discussed and then the application of these views to find the components of educational leadership based on the narrative approach. The findings of the research show that narrative educational leadership is a process that involves the act of leadership through the expression of leadership narratives using mimesis in three stages of pre-configuration, configuration and reconfiguration according to three types of actions (memory, attention and expectation) during the past time. present and future and considering the good life with and for others in fair institutions in order to reach a new, creative understanding and a fair and moral situation promising a better future. And it follows three types of critical, transformative, and comprehensive actions for educational leadership. Such a model in the educational organization leads to creativity, innovation, social justice and equal educational opportunities. Finally, this educational leadership based on the narrative model leads to the discovery of abilities and as a result the improvement of performance (leader and followers).}, keywords = {educational leadership,narrative approach,Ricœur}, title_fa = {تبیین رویکرد روایی در رهبری آموزشی با تأکید بر آرای ریکور درباره روایت و زمان}, abstract_fa = {رویکرد روایی یکی از برجسته ترین رویکردها در طراحی الگوهای نوین آموزشی است. مقاله حاضر، باهدف تبیین رویکرد روایی در رهبری آموزشی، نخست به تشریح وضعیت دنیای معاصر و اندیشه‌های موجود در رهبری آموزشی می پردازد تا از این طریق نیاز به تغییر رویکرد در رهبری آموزشی را نشان دهد. برای تأکید بر اهمیت رویکرد روایی به بررسی مولفه های روایی در اندیشه های هرمنوتیکی پل ریکور پرداخته شده و سپس به کاربرد این دیدگاه ها برای یافتن مولفه های رهبری آموزشی بر اساس رویکرد روایی. یافته های پژوهش نشان می دهد رهبری آموزشی روایی فرایندی است که عمل رهبری را به‌واسطه بیان روایت‌های رهبری با بهره گیری از عملکرد میمسیس در سه مرحله پیش پیکربندی، پیکربندی و بازپیکربندی باتوجه‌به سه گونه عمل (حافظه، توجه و انتظار) در طول زمان گذشته، حال و آینده و باتوجه‌به زندگی خوب با و برای دیگران در نهادهای عادلانه در جهت رسیدن به درکی جدید، خلاقانه و وضعیتی عادلانه و اخلاقی وامیدبخش به آینده‌ای بهتر فراهم می نماید. و سه نوع کنش انتقادی، تحول آفرین، و جامع نگر رابرای رهبری آموزشی به دنبال دارد. چنین مدلی در سازمان آموزشی منجر به خلاقیت، نوآوری ، عدالت اجتماعی و فرصت‌های برابر آموزشی می شود. در نهایت این رهبری آموزش بر اساس الگوی روایی، منتج به کشف توانایی‌ها و در نتیجه بهبود عملکرد(رهبر و پیروان) می‌شود.}, keywords_fa = {رهبری آموزشی,رویکرد روایی,ریکور}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_164781.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_164781_c06375a99abd411ab3bbe70fcebe3117.pdf} }