%0 Journal Article %T بررسی اصول و مبانی تعلیم و تربیت عشایری از دیدگاه محمد بهمن‌بیگی %J ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران %I انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایران %Z 2676-6663 %A رستمی, حسن %A حیدری, محمدحسین %A شمشیری, بابک %D 2022 %\ 05/22/2022 %V 5 %N 3 %P 477-503 %! بررسی اصول و مبانی تعلیم و تربیت عشایری از دیدگاه محمد بهمن‌بیگی %K تعلیمات %K آموزش و پرورش عشایر %K بهمن‌بیگی %K اصول و مبانی تربیتی %R 10.30510/psi.2022.319925.2808 %X هر ملت هویت و شناسنامه ­ای دارد اگرچه در طول قرن‌ها شکل گرفته اما منحصر و محدود به زمانی خاص نیست، بلکه مبنای قومیت آن‌ها و انگیزه­ بخش تلاش‌های‌ آنان در طول زمان است. بخش عمدۀ این شناسنامه پایگاه‌های اعتقادی، فکری و ملی آنهاست که بیشتر در آثار بزرگان ادب و فرهنگ جلوه می­کند و کمال می­یابد؛ بنابراین احترام به این بزرگان و تجلیل از کارهای آنان پیش از آنکه یک مسألۀ فردی باشد ارج­گذاری به هویت علمی و فرهنگ آن ملت و بزرگداشت اندیشه­ ها، باورها و دانش‌های آن‌هاست. هدف پژوهش حاضر بررسی اصول و مبانی تربیتی محمد بهمن ­بیگی می­باشد. در این پژوهش بهمن­ بیگی به پایه­گذار نظام نوین آموزش عشایر ایران شناخته می­شود. روش پژوهش حاضر تفسیری-کیفی، و ابزار گردآوری اطلاعات فرم­های فیش­ برداری بوده است. با توجه به روش پژوهش، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اسناد، مدارک و منابع مرتبط با موضوع مورد بررسی می­باشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که برای مبانی و اصول تربیتی در تفکرات بهمن­بیگی به 12مبانی و 31 اصل دست یافت.    یافته ­ها همچنین نشان داد بعد از اصل سواد آموزی، کاهش فاصله طبقاتی، ترویج زبان فارسی، تقویت و ترویج روحیه شهامت و شجاعت، تکریم جایگاه زن در جامعه عشایری، در این نظام آموزشی از اولویت بیشتری برخوردار بوده ­اند. %U https://jou.spsiran.ir/article_152422_eedf7b7cc14ee1213d1b457fa328589c.pdf