%0 Journal Article %T شناسایی مولفه‌های توسعه فرهنگی در سیاستگذاری اجتماعی جمهوری اسلامی ایران %J ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران %I انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایران %Z 2676-6663 %A بهزادی, کامران %A امام قلی زاده, سعید %A رضوی, حمیدرضا %D 2022 %\ 10/23/2022 %V 5 %N 8 %P 1071-1087 %! شناسایی مولفه‌های توسعه فرهنگی در سیاستگذاری اجتماعی جمهوری اسلامی ایران %K توسعه فرهنگی %K سیاستگذاری اجتماعی %K اولویت بندی شاخص ها %K تحلیل داده بنیاد %R 10.30510/psi.2022.308972.2412 %X تاکید بر اجرای سیاست‌های فرهنگی ایرانی اسلامی سبب شده تا نتوان به مقایسه و ارزیابی فرهنگ پذیری سیاسی در جامعه اقدام نمود. این پژوهش با هدف شناسایی مولفه های توسعه فرهنگی صورت گرفت. این مطالعه یک پژوهش کیفی از نوع گراندد تئوری است و جامعه پژوهش را 10 نفر از خبرگان صاحب نظر در زمینه توسعه فرهنگی تشکیل می دهد. در گام بعدی با روش سلسله مراتبی (AHP) وزن دهی و رتبه بندی شاخص ها صورت پذیرفت. پرسشنامه تنظیم و توزیع و جمع اوری شده است. بخش کمی این پژوهش بر اساس مدل کرجسی و مورگان در جامعه کارشناسان فرهنگی متشکل از 298 نفر از مدیران مراکز اجرا گردید. تحلیل یافته‌های حاصل از مصاحبه نشان داد که مولفه های اساسی مراکز فرهنگی شامل دینی و مذهبی، اشتغال، ملی وبومی ، پوشش ، سلامت ، پژوهش، سبک زندگی ، تکنولوژی وارتباطات می باشد. نتایج پزوهش به روش سلسله مراتبی ( AHP ) نشان می دهد که شاخص دینی و مذهبی اولویت اول و شاخص‌های ملی و بومی،پوشش،سبک زندگی، سلامت، پژوهش، تکنولوژی و ارتباطات، نرخ ناسازگاری اولویت دوم تا هشتم بوده است. ضمناً میانگین هر یک از شاخص ها نشان می دهد که شاخص‌های پوشش، دینی و مذهبی، پژوهش،سلامت،اشتغال، تکنولوزی،سبک زندگی و شاخص ملی و بومی به ترتیب بالاترین میانگین ها را داشته اند که این نتایج حاکی از وجود شکاف بین مدیران و تصمیم گیران مراکز اموزشی و مجریان می باشد. %U https://jou.spsiran.ir/article_155791_4b6e69e0c61c0e1e0e1499834e6eabd4.pdf