%0 Journal Article %T تاثیر توان‌بخشی شناختی بر مهارت‌های خواندن و ریاضی در دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری %J ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران %I انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایران %Z 2676-6663 %A برنجی جلالی, وحید %A غفاری, عذرا %A بیرامی, منصور %A تکلوی, سمیه %D 2021 %\ 01/20/2021 %V 3 %N 4 %P 1989-2004 %! تاثیر توان‌بخشی شناختی بر مهارت‌های خواندن و ریاضی در دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری %K اختلالات یادگیری %K اختلال خواندن %K اختلال ریاضی %K توان‌بخشی شناختی %R 10.30510/psi.2022.322566.2899 %X پژوهش حاضر با هدف شناخت و ارزیابی اثربخشی توان‌بخشی شناختی بر مهارت خواندن و ریاضی در دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مبتلا به اختلالات یادگیری شهر اردبیل (98-97) بود. روش نمونه‌گیری در دسترس بود و با استفاده از این روش تعداد 50 نفر انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش20 جلسه مداخله توانبخشی شناختی مبتنی بر مدل سلسله مراتبی سولبرگ و مایتر (2001) دریافت کردند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه حل مساله ریاضی و مهارت نوشتن استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده از آزمون تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزار spss استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش توانبخشی شناختی به طور معناداری موجب کاهش میانگین نمرات اختلال خواندن و ریاضی در گروه آزمایش شده است (05/0P<). همچنین آموزش توانبخشی شناختی موجب کاهش میانگین نمرات خواندن کلمات، زنجیره کلمات، آزمون قافیه، نامیدن تصاویر ، درک متن، درک کلمات، حذف آواها، خواندن ناکلمات و شبه کلمات، آزمون نشانه های حروف و آزمون نشانه های معقوله در گروه شده است (05/0P<). پیشنهاد می شود در مراکز آموزشی برای کمک به بهبود مهارت‌های خواندن و ریاضی در دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری از توان‌بخشی شناختی استفاده شود. %U https://jou.spsiran.ir/article_156519_069b8189cb53745bf0326d7169b9bd25.pdf