%0 Journal Article %T ارزیابی مدل فرهنگ رفتاری اخلاق‌مدار در بین تماشاگران فوتبال لیگ برتر ایران %J ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران %I انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایران %Z 2676-6663 %A اسلامی آزاد, اسلام %A ایمان زاده, مسعود %A محرم زاده, مهرداد %A عزیزیان کهن, نسرین %D 2022 %\ 10/05/2022 %V 5 %N 10 %P 1245-1264 %! ارزیابی مدل فرهنگ رفتاری اخلاق‌مدار در بین تماشاگران فوتبال لیگ برتر ایران %K تماشاگران %K فرهنگ اخلاق مدار %K فوتبال %K لیگ برتر %K معادلات ساختاری %R 10.30510/psi.2022.323477.2929 %X زمینه و هدف: دف از پژوهش حاضر، ارزیابی مدل فرهنگ اخلاق مدار در میان تماشاگران فوتبال لیگ برتر کشور بود. روش تحقیق: این پژوهش کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات به صورت پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ای است که با آلفای کرونباخ پایایی‌سنجی و با تحلیل عاملی تأییدی روایی سنجی شده است. آزمون فرضیه‌ها با مدل‌یابی معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار PLS انجام شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند عوامل اجتماعی به میزان 325/0، عوامل اقتصادی به میزان 329/0، علل فردی و روانی به میزان 493/0، رسانه‌ها و تلویزیون به میزان 625/0، عوامل قانونی و سیاستگذاری فرهنگی به میزان 248/0، تسهیلات و امکانات به میزان 411/0، عوامل مدیریتی به میزان 615/0، عوامل آموزشی به میزان 209/0، عوامل جمعیت شناختی به میزان 331/0و چهره‌های ورزشی به میزان 281/0 بر اعتبار مدل فرهنگ اخلاق مدار تأثیر دارند. نتیجه‌گیری: عوامل مرتبط با رسانه‌ها و عوامل مدیریتی با حدود 60 درصد بیشترین تأثیر را بر اعتبار مدل فرهنگ اخلاق‌مدار دارند. بایسته است تصمیم گیرندگان حوزه فوتبال به این ابعاد توجه بیشتری داشته باشند. %U https://jou.spsiran.ir/article_156671_dff364a81d1283e4ac198c660586b753.pdf