%0 Journal Article %T ارائه چارچوب ساختاری تفسیری توسعه کارآفرینی در آموزش عالی با پیامد اجتماعی و اقتصادی (مطالعه موردی: دانشگاه تهران مرکزی) %J ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران %I انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایران %Z 2676-6663 %A مصطفی زاده, فاطمه %A حقیقت منفرد, جلال %A کرامتی, محمد علی %D 2023 %\ 01/21/2023 %V 5 %N 11 %P 244-263 %! ارائه چارچوب ساختاری تفسیری توسعه کارآفرینی در آموزش عالی با پیامد اجتماعی و اقتصادی (مطالعه موردی: دانشگاه تهران مرکزی) %K آموزش‌عالی %K توسعه کارافرینی %K کارآفرینی %K پیامد اقتصادی و اجتماعی %R 10.30510/psi.2022.331232.3153 %X این پژوهش با هدف ارائه چارچوب توسعه کارآفرینی در آموزش عالی مبتنی بر پیامدهای اجتماعی و اقتصادی اجرایی شد. در این تحقیق جهت مدلسازی از روش‏های آمیخته کمی و کیفی استفاده شد. جامعه آماری مرحله کیفی، 10 نفر از خبرگان کارآفرینی و اساتید گروه تخصصی کارآفرینی بود. روش نمونه‌گیری، گلوله‌برفی بوده جامعه اماری مرحله کمی 80 نفر از کارشناسان و متخصصان حوزه کارآفرینی که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده‎ها در مرحله کیفی، مستندات (مرورسیستماتیک) و مصاحبه عمیق نیمه‎ساختاریافته بود و پایایی آن با توافق درونی کدگذاری همکار تأیید شد. روش پژوهش مرحله کمی، مدلسازی ساختاری تفسیری جهت سطح بندی مقوله‎ها است. جهت تأیید روابط بین مؤلفه‌ها از معادلات ساختاری بهره‌گرفته شد. نتایج نشان داد پیش‌نیارهای توسعه کارآفرینی دارای هفت سطح است که زیرساخت‌های ارزشی جامعه در سطح اول، فرهنگ‌سازی در جامعه و پیش‌نیازها دولتی در سطح دو، ساختار دانشگاه کارآفرینی اجتماعی و سیاست‎گذاری و تعیین اهداف توسعه کارآفرینانه اجتماعی دانشگاه و پیش‌نیازهای مدیریتی و سرمایه‌انسانی دانشگاه‌ها در سطح سه، فعالیت‌ها و اقدامات و ارتباطات دانشگاهی و تعاملات بین نهادی در سطح چهار، پیش‌نیارهای دانشجویی در سطح پنج، فعالیت‌ها و اقدامات دانشجویان در سطح شش، تقویت جایگاه دانشگاه کارآفرین اجتماعی در جامعه در سطح هفت قرار دارد. %U https://jou.spsiran.ir/article_156897_c1e26bb9d1d4936ca9ec2a8e0fe4b6cd.pdf