%0 Journal Article %T بررسی و تحلیل تربیت عقلانی از دیدگاه مولانا و جان دیویی %J ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران %I انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایران %Z 2676-6663 %A کمانه, ریحانه %A یوسفی, علیرضا %A کشتی آرای, نرگس %D 2023 %\ 01/21/2023 %V 5 %N 11 %P 3044-3064 %! بررسی و تحلیل تربیت عقلانی از دیدگاه مولانا و جان دیویی %K مولانا %K دیوی %K اصول %R 10.30510/psi.2022.299737.2134 %X این پژوهش با هدف تحلیل تربیت عقلانی از دیدگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی و جان دیویی انجام گرفته است.روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی نظام مقوله بندی استقرایی است. روش نمونه گیری هدفمند است. حوزه پژوهش شامل مثنوی معنوی و منابع دست اول دیویی و کلیه متون مرتبط با مولانا و جان دیویی است. ابزار گردآوری اطلاعات فیش های محقق ساخته است. برای افزایش اطمینان پذیری محقق از نظرات محققان حوزه ادبیات و تعلیم و تربیت برای افزایش پایایی داده ها استفاده کرده است. نتایج و یافته های اصلی پژوهش شامل چهار مقوله اصلی است. مقوله اول : نتایج بدست آمده هدف تربیت عقلانی از نظر جان دیویی عبارتند از: یادگیری عمیق، بازسازی، عملی بودن روش، سازماندهی تجربه. هدف تربیت عقلانی از نظر مولانا عبارتند از: پرورش عقل، حفظ زبان و دوری از تمسخر دیگران، وفای به عهد، برقراری عدالت، تأثیر شرایط بر انسان، سعه صدر. مقوله دوم : نتایج بدست آمدهاصول تربیت عقلانی از نظر جان دیویی عبارتند از: انضباط، تفکر، استمرار، تأثیر متقابل، تداوم، کنترل اجتماعی، آزادی. اصول تربیت عقلانی از نظر مولانا عبارتند از: تغییر موقعیت، فضل، بخشش، سخاوت، مشورت، عبرت آموزی، وفاداری، عدل. مقوله سوم : نتایج بدست آمدهروش تربیت عقلانی از نظر جان دیویی عبارتند از: مشخص کردن مسأله، ساخت فرضیه، فرضیه سازی، آزمایش فرضیه ها، ارزشیابی. روش تربیت عقلانی از نظر مولانا عبارتند از: فرضیه سازی، محاسبه نفس، ابتلا، عبرت آموزی، الگوپذیری، صبر، محاسبه، همفکری، محبت و عشق ورزی، تأثیر و اثربخشی تجربه. %U https://jou.spsiran.ir/article_157099_c680bb84c6f69cace8e85bc9c869071d.pdf