%0 Journal Article %T تحلیل توسعه منابع انسانی از نگاه اقتصاد آموزش و پرورش %J ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران %I انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایران %Z 2676-6663 %A بنی جمالی, سعیده سادات %A سرلک, احمد %A سرمدی, محمدرضا %D 2023 %\ 01/21/2023 %V 4 %N 1 %P 552-570 %! تحلیل توسعه منابع انسانی از نگاه اقتصاد آموزش و پرورش %K توسعه منابع انسانی %K اقتصاد آموزش و پرورش %K سرمایه انسانی %R 10.30510/psi.2022.339236.3398 %X این تحقیق با هدف تبیین توسعه منابع انسانی از طریق اقتصاد آموزش و پرورش انجام گرفته است. جامعه آماری عبارت است از خبرگان دانشگاهی در رشته‌های اقتصاد و تعلیم و تربیت. حجم نمونه تا دست‌یابی به کفایت داده‌ها تداوم داشته، تعداد 25 نفر را شامل گردید. ابزار جمع‌آوری داده‌ها مصاحبة نیمه ساختار یافته بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش کیفی کرپنیدورف پیروی شده که شامل مراحل نظم یافتة شناسایی داده، کدگذاری واحد داده، طبقه‌بندی، پالایش، تفسیر و استنباط بوده است. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که مؤلفه‌های سرمایه انسانی عبارتند از: سلامت فردی، دانش و مهارت، توانمندی‌ها و دارایی‌ها. مؤلفه‌های اقتصاد آموزش و پرورش عبارتند از: تأمین مالی، اثربخشی هزینه، کارایی هزینه، عدالت در تأمین بودجه و ارزش اقتصادی آموزش و پرورش. منابع انسانی چنان‌چه از منظر سرمایه انسانی باز تعریف شود، الزامات و ویژگی‌های آن تحقق یابد، از توسعه پایدار برخوردار می‌شود. اقتصاد آموزش و پرورش در صورتی که با رویکرد سرمایه‌گرا مدیریت شود تربیت یافتگانش به انواع توسعه فردی، توسعه روندها، توانمندی‌ها و توسعه اجتماعی دست می‌یابند. بنابراین توسعه منابع انسانی از طریق اقتصاد آموزش و پرورش مبتنی بر رویکرد سرمایه‌گرایی دست یافتنی خواهد بود. %U https://jou.spsiran.ir/article_157217_eb8b8b01e797f09985df792c2dc44f2d.pdf