%0 Journal Article %T طراحی مدل توانمندسازی با رویکرد توسعه حرفه ای معلمان مدارس ابتدایی شهر زابل %J ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران %I انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایران %Z 2676-6663 %A خمری, حبیب %A فریبرزی, الهام %A ناصری, نازیا سادات %D 2023 %\ 01/21/2023 %V 5 %N 11 %P 3410-3433 %! طراحی مدل توانمندسازی با رویکرد توسعه حرفه ای معلمان مدارس ابتدایی شهر زابل %K توانمند سازی %K توسعه حرفه ای معلمان %K آموزش %K تفویض اختیار %K غنی‌سازی شغلی %K نگرشها %K ایجاد انگیزه %R 10.30510/psi.2022.351932.3738 %X امروزه توانمندسازی با رویکرد رشد وتوسعه حرفه ای معلمان مساله مهمی است که باید به آن توجه گردد. هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توانمندسازی با رویکرد توسعه حرفه ای معلمان مدارس ابتدایی شهر زابل است. روش پژوهش به صورت کیفی و کمی است. برای طراحی مدل از رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق دلفی و پانل خبرگان مهمترین ابعاد و مؤلفه‌های قابلیت توانمند سازی و توسعه حرفه ای معلمان انتخاب شدند. در بخش کمی از پرسشنامه تأثیر توانمندسازی معلمان با رویکرد توسعه حرفه استفاده شد. نمونه آماری پژوهش در این تحقیق 213 نفر از معلمان شهرستان زابل انتخاب شده اند. پایایی ابزار تحقیق با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شده است. برای تعیین روایی آزمون سنجش تأثیر روش‌های توانمندسازی و توسعه حرفه ای معلمان از روایی ملاک استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش شغلی، غنی سازی شغل، سبک مدیریت مشارکتی، تفویض اختیار، انگیزه‌های فردی، نگرش شغلی به ترتیب اولویت اول تا ششم می باشند. %U https://jou.spsiran.ir/article_157257_c61af16bab7929849e91fd78cf9c4513.pdf