%0 Journal Article %T عوامل مؤثر بر فرهنگ مالیاتی از دیدگاه جامعه شناسی با استفاده از روش دلفی %J ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران %I انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایران %Z 2676-6663 %A صفری, حوریه %A عباسی اسفجیر, علی اصغر %A رحمانی فیروزجاه, علی %D 2023 %\ 01/21/2023 %V 5 %N 11 %P 4078-4112 %! عوامل مؤثر بر فرهنگ مالیاتی از دیدگاه جامعه شناسی با استفاده از روش دلفی %K مالیات %K فرهنگ %K فرهنگ مالیاتی %K سازمان امور مالیاتی %K مؤدیان %R 10.30510/psi.2022.338777.3383 %X هدف تحقیق، بررسی عوامل مؤثر بر فرهنگ مالیاتی از دیدگاه جامعه شناسی با استفاده از روش دلفی صنف عکاسان و فیلمبرداران مازندران می باشد. جامعه آماری شامل خبرگان آگاه و مطلع در زمینه عکاسی و فیلمبرداری مازندران در سال 1398 بوده و نمونه گیری نیز هدفمند و با روش گلوله برفی به 14 نفر از خبرگان در شهرهای ساری، بابل، قائمشهر، زیراب، آمل و نور در نظر گرفته شد. برای انجام دلفی پرسشنامه‌ای خود اجرا با 58 سؤال که شامل اهمیت هر یک از عوامل و متغیرهای مدل در تبیین عوامل مؤثر بر فرهنگ مالیاتی بوده، توزیع و پس از تکمیل، گردآوری و داده‌ها تجزیه و تحلیل شده‌اند. بر این اساس مؤلفه های عوامل اجتماعی (تبلیغات، رسانه های جمعی و ...)، عوامل فردی (تحصیلات مؤدیان و ....)، عوامل سازمانی (عدالت مالیاتی، ....)، عوامل قانونی (شفاف سازی قوانین مالیاتی و ...)، عوامل سیاسی (عزم دولتمردان در دریافت مالیات، و ...) و عوامل اقتصادی (سلامت یا فساد اقتصادی مسئولان و ....) بر فرهنگ مالیاتی تاثیر دارد. 3 زیر فاکتور داشتن وکیل قانونی، بخشودگی جرائم مالیاتی و رفتار و برخورد مناسب کارکنان سازمان مالیاتی با مؤدیان مالیات به ترتیب دارای کمترین اهمیت بوده اند که بر اساس نظر خبرگان از مدل حذف گردیده اند. %U https://jou.spsiran.ir/article_157383_72c0123e73788645d1e3695a6a4228a3.pdf