TY - JOUR ID - 152393 TI - فهمی جامعه شناختی از مصرف تظاهری در مجالس مذهبیِ زنانه JO - ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران JA - PSI LA - fa SN - 2676-6663 AU - کرمی قهی, محمد تقی AU - خاکسارفرد, عطیه AD - دانشیار، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. AD - دانشجوی دکترای جامعه شناسی فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 5 IS - 1 SP - 461 EP - 482 KW - مجلس مذهبی زنانه KW - مصرف تظاهری KW - جامعه‌شناختی KW - مدیریت بدن KW - سبک زندگی DO - 10.30510/psi.2021.302471.2229 N2 - این پژوهش تحلیل پدیدة مصرف تجملی و برکشیدن امر جنسی درمجالس مذهبی زنانهرا به عنوان نوعی حوزة عمومی در مرکز توجه قرار داده است. روش مورد استفاده درپژوهش حاضر کیفی بوده و از مصاحبه های نیمه ساختاریافته برای جمع آوری اطلاعاتاستفاده شده است. انتخاب افراد مشارکت کننده در این تحقیق با استفاده از روشنمونه گیری هدفمند و مالک محور صورت پذیرفته و در نهایت داده های به دست آمده، ازطریق روش تحلیل مضمونی بررسی شدهاند. طبق یافته ها 4 عامل اصلی تظاهر، نمایشسبک زندگی، تجملگرایی و مدیریت بدن از مهمترین مولفه هایی بوده که ساخت کلیمصرف تظاهری در برکشیدن جنسیت زنانه در مجالس مذهبی زنانه را تشکیل داده اند.یکی از جدیترین پیامدهای ظهور این نوع مصرف در این مجالس، ایجاد نوعی ساختنزاع بین معناهایی متفاوتی است که سوژه های شرکت کننده در این مجالس بین ابژه ها وتعینات مذهبی و ابژة مصرف مدرنیستی فهم میکنند. همچنین، پذیرش این نوع مصرفبه منظور رونق و توسعة محیطی این مجالس میتواند تعینات مذهبی که مجالس مذکوربه خاطر آنها شکل گرفته اند را ذیل منطق ابژه های مصرف مدرنیستی قرار دهد UR - https://jou.spsiran.ir/article_152393.html L1 - https://jou.spsiran.ir/article_152393_351b513c6e2dd461ee17b359af2978ec.pdf ER -